Sjefredaktør Ida Eliassen-Coker i Altså, et reklamefritt magasin for kvinner, annonserte i juli at det ville bli mulig for interesserte å bestille aksjer i selskapet IEC Publishing som utgir magasinet.

Planen var først å selge 75.000 aksjer til pålydende verdi på 83,33 kroner per aksje, med mulighet til å hente 6,25 millioner kroner dersom alt ble solgt.

Nå er det satt et nytt tak på 4,2 millioner kroner, som betyr at de selger rett i overkant av 13 prosent av selskapet.

En uke før de avslutter emisjonsrunden har selskapet hentet over 400 enkeltaksjonærer, og 1,6 millioner kroner.

– Jeg er veldig fornøyd. Det er artig å se hvem som kjøper seg inn og hvor ulike beløp de går inn med. Det er ulike motivasjoner, og det er både kjente og ukjente, sier Eliassen-Coker.

– Er målet nedjustert fordi dere har solgt færre aksjer enn dere håpet på?

– Nei, vi bestemte oss for å cappe beløpet for flere uker siden, sier Eliassen-Coker og viser til at de ikke ville risikere å hente mer enn de trenger nå.

– Vi har ikke brukt noe tid på å spre ordet så det er det vi skal bruke den siste uken på.

Sikter på 650 nye abonnenter hver måned

Eliassen-Coker startet Altså med komiker Sigrid Bonde Tusvik. Før emisjonen hadde de en eierfordeling på henholdsvis 25 og 72 prosent.

De fikk kritikk av Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum, som i en kommentar mente de hadde priset seg for høyt da gikk ut med at selskapet er verdt 25 millioner kroner.

– Har dere vært priset for høyt?

– Nei, vi har hatt en veldig grundig gjennomgang på det, og fått gode råd fra flinke folk. Det er selvfølgelig noen som mener vi er priset for høyt, men det tror vi ikke på for vi vet hva slags potensial som ligger det. Det er tydelig at markedet også synes det, sier Eliassen-Coker.

Altså har hatt en abonnentvekst på rundt 550 nye abonnenter i måneden den siste året, noe de ser for seg å øke til 650 nye abonnenter hver måned fremover de neste seks årene.

Det betyr 27.000 abonnenter i 2025 dersom de lykkes.

Skal bruke overskudd på markedsføring

Eliassen-Coker og laget hentet første del av driftstilskuddet utenfra ved «folkefinansiering», i form av at interesserte tegnet abonnement på bladet før første utgave kom ut.

Hun er også selv tungt inne med egne midler.

Det som kommer inn av penger nå, skal ifølge Eliassen-Coker brukes på markedsføring for å sikre abonnentvekst fremover.

Planen er også å undersøke om Sverige kan være et potensielt marked i 2022, med mulig lansering der året etter.

– Det er sikkert mye vi kunne ha kuttet i budsjettet på å lage det jeg ser for meg ville bli et dårligere produkt, enten fordi det blir mindre miljøvennlig eller man betaler folk mindre eller ha mindre stoff, men det er ingen av de tingene der vi er villige til å endre på fordi målet er ikke størst mulig utbytte.

– Kan aksjonærene forvente utbytte?

– Ja, men som det står i prospektet så er utbytte det siste punktet. Det er derfor vi ikke går til venturefond og sånne ting, vi er ikke ute etter astronomisk utbytte eller å stå i en situasjon der det skal gå foran redaksjonelle hensyn, eller noe annet, sier Eliassen-Coker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.