Lørdag gikk fristen for dem som ønsket å bestille aksjer i IEC Publishing, selskapet som gir ut magasinet Altså. Sjefredaktør og grunnlegger Ida Eliassen-Coker opplyser til Dagens Næringsliv mandag at de har fått inn cirka 3,7 millioner kroner fra omtrent 1030 nye aksjonærer gjennom emisjonsprosessen.
Det betyr at hver investor i snitt har investert 3592 kroner hver.
– Jeg er veldig fornøyd med den summen, skriver hun i en tekstmelding.
Magasinet er reklamefritt, og har til nå kun vært finansiert gjennom abonnenter, som ifølge nettsiden er 9000 i tallet.
Da magasinet ble lansert i januar 2019 sa komiker, og medeier, Sigrid Bonde Tusvik at kvinnemagasiner er fulle av saker hun ikke tror kvinner kjenner seg igjen i. Altså skal ifølge nettsiden være motvekten til «den delen av mediehverdagen som er tuftet på klikkjournalistikk, overfladiskhet og annonsører».
Selv om antallet abonnenter har økt fra 6000 i juni i fjor, har ikke antallet vokst raskt nok til å betjene kostnadene, har Eliassen-Coker tidligere forklart.
500.000 under taket
I juli startet de derfor emisjonsprosessen hvor de skulle først selge 20 prosent av selskapet for omtrent 83 kroner per aksje. Det satte verdien på selskapet til 25 millioner kroner.
Da ville de kunnet hente inn 6,25 millioner kroner om alle aksjene ble solgt, men forrige uke ble det kjent at de hadde satt nytt tak på 4,2 millioner kroner – rett i overkant av 13 prosent av selskapet.
Verdisettingen på 25 millioner skapte debatt, da sjefredaktør i Nettavisen mente den var for høy i to kommentarer og i debatt i Dagsnytt 18. Eliassen-Coker avviste til Dagens Næringsliv i august at prisen var satt for høyt, og at de sank emisjonsmålet fordi de ikke hadde solgt nok aksjer.
Etter at muligheten for å bestille aksjer har gått ut er det 500.000 kroner igjen før taket er nådd. Grunnen til at ikke alle er solgt tror sjefredaktør Eliassen-Coker er at de ikke har brukt nok tid på å få ut budskapet.
– Det har kommet flere interesserte etterpå, skriver hun.
– Et lite fåtall menn
Aksjesalget betyr at Altså får trygget og forutsigbarhet så de kan fokusere på å lage magasinet, gi flere tilbud til leserne og å nå flere i Norge og andre land, forklarer Eliassen-Coker.
Hun har tidligere sagt at hun ønsket å bruke pengene fra salget på markedsføring for å sikre videre abonnentvekst. Magasinet retter seg mot kvinner, og det er også flest kvinner blant de nye aksjonærene, rett over 1000 anslår redaktøren.
– Det er et lite fåtall menn. Kanskje 10, skriver Eliassen-Coker.
I tiden fremover skal styret komme i gang med det strategiske arbeidet, ifølge Eliassen-Coker.
– Og vi på kontoret skal sette alle kluter til for å bli Norges største kvinnemagasin, legger hun til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.