Aviskonsernet Amedia, som eier en rekke lokalaviser, samt Nettavisen, hadde en omsetning i 2019 på 3,8 milliarder kroner, opp fra 3,6 milliarder i 2018.
Lavere driftsmargin førte likevel til at resultatet før skatt falt fra 396 millioner i 2018 til 325 millioner i 2019, ifølge konsernets egne sammenlignbare tall. Amedia byttet regnskapsstandard til IFRS 16 fra og med 2019, noe som gjør at de rapporterte tallene avviker noe fra de sammenlignbare.
– Amedia hadde gjennom 2019 en betydelig vekst gjennom kjøp og etablering av nye aviser samt betydelige investeringer i eksisterende virksomhet. Resultatet vi fikk er solid og gir avisene våre fortsatt utviklingskraft i et krevende marked, sier konsernsjef Are Stokstad i en pressemelding.
Fjorårets driftsresultat (Ebit) endte på 310 millioner, ned 80 millioner fra året før.
Milliardresultat på tre år
Amedia ble i 2016 kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB, som gjennom en ny stiftelse eier 100 prosent av selskapet etter å ha kjøpt konsernet fra blant annet LO og Telenor. Siden den gang har omsetningen økt voldsomt.
Tar man utgangspunkt i de sammenlignbare tallene, har konsernet lever overskudd på godt over en milliard kroner i løpet av de tre første hele årene etter overtagelsen.
Omsetningen har blant annet økt som følge av at konsernet kjøpte Nettavisen i 2018.
Påvirket av korona
Til tross for det konsernet selv omtaler som et «solid» resultat, legger det ikke skjul på at det er tøffere tider i 2020.
Som så mange andre mediehus og bedrifter er Amedia sterkt rammet av koronapandemien, og bortfallet av annonseinntekter.
– Amedia-avisene opplever nå et svært stort fall i annonseinntektene som følge av korona-pandemien. I en slik dramatisk situasjon har det stor betydning at Amedia gjennom solide økonomiske resultater har skapt et robust medieselskap med betydelig økonomisk handlefrihet, sier Stokstad i pressemeldingen.
Likevel ønsker ikke konsernet å slutte å vokse gjennom 2020.
– Mediebransjen har stått i en kontinuerlig omstilling de senere årene. De siste ukene er en kraftig påminning om hvor avgjørende god drift og endringsvilje fortsatt er for å sikre journalistikken og fortsatt sterke redaksjoner landet rundt. Men til tross for utfordringene mediene nå opplever, ønsker Amedia fortsatt å investere betydelige beløp i vekst og utvikling fremover, sier Stokstad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.