Mediekonsernet Schibsted er kraftig rammet av annonsefall under koronapandemien og varsler i sin kvartalsrapport et kraftig kostnadskutt i medieavdelingen.

Aviser som VG, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og E24 skal gjennom store kostnadskutt det neste halvannet året. Ifølge kvartalsrapporten skal Schibsted kutte 500 millioner i andre halvdel av 2020 og 2021.

- Fremover vil vi implementere tiltak som skal sikre god nok operasjonell og finansiell robusthet gjennom en periode med kraftig uro og usikkerhet. Det viktigste tiltaket er et kostnadsprogram for News Media, som skal akselerere overgangen til en fremtidsorientert, digitalt bærekraftig nyhetsorganisasjon. Dette implementeres for å sikre News Medias langsiktige finansielle helse og høye relevans i samfunnet, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i kvartalsrapporten.

I rapporten skriver Schibsted at kostnadsprogrammet skal redusere kostnader og forbedre effektivitet, sammen med å skape nye inntekter som materialiserer seg på lang sikt, og trekker frem investeringene i E24 som et eksempel på det.

Planen indikerer at mer enn 100 millioner av kuttene skjer i andre halvdel av 2020.

Schibsted omsatte i første kvartal for 4,818 milliarder kroner. Selskapets driftsresultat var på 376 millioner kroner, som er svakere enn det analytikerne ventet på forhånd.

På forhånd ventet analytikerne et driftsresultat (ebit) på 488 millioner kroner, ifølge TDN Direkt. Omsetningen var ventet til å ligge på 4,864 milliarder, mot 4,576 milliarder året før.

For Finn.no endte omsetningen og driftsresultatet på samme nivå som året før - 480 millioner kroner. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger var på 211 millioner kroner, mot 222 millioner kroner året før.

Schibsteds aksjekurs falt to prosent fra start på Oslo Børs onsdag, men hentet seg raskt litt inn.

Kraftig annonsefall

Schibsteds medieselskaper - tabloidavisene VG og Aftonbladet og abonnementsaviser som Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Svenska Dagbladet - er alle rammet hardt av stopp i annonseomsetningen.

Totalt falt inntektene til Schibsteds medieavdeling med nær 100 millioner kroner i første kvartal, til 1,755 milliarder kroner.

På den andre siden opplevde de fleste av de store mediene kraftig trafikkoppgang da koronapandemien slo inn, og VG satte ifølge Medier24 trafikkrekord dagen statsminister Erna Solberg stengte Norge: Nesten fem millioner unike brukere var innom avisens nettsider da Solberg la frem koronatiltakene.

Men Schibsted har før første kvartal valgt å endre rapporteringsstrukturen i mediedivisjonen. Der konsernet tidligere har gitt offentligheten innsyn i driftsresultatene (før av- og nedskrivninger) til aviser som VG, Aftonbladet og Svenska Dagbladet isolert, kommer konsernet fra og med første kvartal 2020 kun til å rapportere resultatet samlet for hele nyhetssegmentet.

Driftsresultatet for hele segmentet endte i kvartalet på 39 millioner kroner, en nedgang på 68 prosent fra året før, da resultatet var 120 millioner kroner.

Adevinta-smell

Markedet fikk en pekepinn på annonsesmellen allerede tirsdag. Først leverte Schibsted-kontrollerte Adevinta tall for første kvartal. Adevinta, som ledes av tidligere Schibsted-konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, består av internasjonale rubrikkselskaper i en rekke markeder. Selskapet leverte et driftsresultat (ebit) på 25,7 millioner euro, mot 37 millioner euro i samme periode i fjor.

I kvartalsrapporten varslet Adevinta om koronapandemien vil påvirke andre kvartal enda mer enn første kvartal.

- Når vi ser fremover, har vi begrenset visibilitet på hvor raskt de økonomiske forholdene i markedene våre vil hente seg inn igjen, men vi er optimistiske når det gjelder våre egne muligheter, sa Ryssdal, ifølge TDN Direkt.

Adevinta-styret fikk under generalforsamlingen godkjennelse til å ta opp konvertible lån på inntil 7,5 milliarder kroner. Ryssdal og Adevinta har i lengre tid kommunisert at det er interessert i oppkjøp og varslet like før koronapandemien et milliardoppkjøp gjennom sitt deleide selskap OLX Brasil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.