Apple kommer snart til å lansere abonnementsordninger for vanlige amerikanske aviser, skriver Silicon Valley Mercury News. Bransjeorganisasjonen Audit Bureau of Circulation gjengir nyheten.

Donald W. Reynolds som er sjef for digital publisering ved journalistinstituttet ved Columbia i Missouri sier Apple trolig vil ta 30 prosent av abonnementsinntektene, og oppmot 40 prosent av annoensinntektene når abonnementene selges via apper på App Store. Dette er i tråd med hva Apple tar for salget av apper i dag.

Får kundedata
Selvom utgiverne må gi opp store inntekter på denne måten, skal Apple ha blitt med på å dele informasjonen de har om kundene som kjøper abonnementet med avisene. For avisene er dette viktig med tanke å annonsesalg.

- Utgiverne øsnker mer data om kundene sine, slik at de kan integrere det i sin kundedatabase og vite hvem kundene er, sier Fidler.

Noen store aviser som Wall Street Journal tilbyr allerede abonnementsløsning via egen app, men nå er det de mellomstore avisene som forhandler med Apple.

Siden avisene gjorde nyeheter gratis tilgjengelig på nett for mange år siden, har salget av papairaviser falt dramatisk i USA. Nå håper avisene å bremse inntektsfallet.

- Avisene prøver seriøst å gjenskape den tradisjonelle modellen i digitale utgaver for tavle-pc-er og lesebrett, sier Fidelr Avisutgiverne hadde håpet å betale Apple et gebyr for å distribuere avisene, men Apple krever en andel av abonnements- og annonesinntektene, sier Fidler.

Trygt på lang sikt
Analytiker Charles Wolf i Needham & Co mener avisene på lang sikt kan tjene penger på omleggingen, selvom det kanskje ikke ser lyst ut på kort sikt.

- Jeg vil si det er risikabelt, men at det er risikabelt på kort sikt. Hvis man kan bruke animasjon og mutlimedia i annonser, vil det øke lesertallet mye. Det er jeg sikker på, sier han.

Foreløpig er Apple enerådende på tavle-pc-markedet, men konkurrentene dukker opp i nær fremtid. Avisene vil gjerne ha betalende abonnenter på app-versjonene, men er redd for at leserne for raskt kan droppe papiravisen til fordel for en app-versjon.

- De fleste utigverne ønsker ikke å se en for rask overgang til apper uten å få en tilsvarende vekst i annonseinntekter fra tavle-pc-utgavene. Det ville vært katastrofalt, sier Fidler.

Les også: De rike leser blader på iPad (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.