Onsdag ble det kjent at det danske mediekonsernet Egmont la en milliard kroner på bordet for å sikre seg svenske Bonniers halvdel i Cappelen Damm.

I fjor høst ble det kjent at Bonnier Books kjøper 70 prosent av det norske forlagskonsernet Strawberry Publishing, som er en del av Petter Stordalens Strawberry-konsern.

Da varslet Konkurransetilsynet stans av Bonnier Books' oppkjøp, ettersom de den gang allerede eide halvparten av aksjene i Cappelen Damm. Konkurransetilsynet mente at oppkjøpet av Strawberry Publishing kunne føre til at Cappelen Damms allerede sterke stilling som Norges største forlag ville bli ytterligere forsterket.

De fryktet at oppkjøpet kunne føre til redusert konkurranse i markedet for salg av trykte bøker og i markedet for salg av bøker i strømmetjenester, noe som kunne øke prisene.

Dette førte til at Bonnier Books i stedet kjøpte en minoritetspost på 45 prosent i Strawberry Publishing i mai.

Nå har altså Bonnier Books solgt hele sin andel i Cappelen Damm til Egmont. På direkte spørsmål fra DN om Bonnier Books hadde solgt seg ut for å få Strawberry-oppkjøpet gjennom hos Konkurransetilsynet svarte administrerende direktør Håkan Rudels bestemt «nei».

Tilbake til den opprinnelige planen

Nå melder Bonnier Books at etter Cappelen Damm-salget, skal de ta kontrollerende eierskap i Strawberry Publishing. De kjøper seg opp til 70 prosent, i henhold til den opprinnelige planen.

Rudels holder fast ved at varselet fra Konkurransetilsynet ikke er grunnen til at de solgte seg ut av Cappelen Damm.

– Nei, det er ikke grunnen. Imidlertid henger det selvfølgelig sammen, salget av Cappelen Damm skaper en dominoeffekt som gjør at vi kan ta majoritet i Strawberry Publishing og lansere BookBeat i Norge. Det blir spennende og morsomt, sier Rudels. BookBeat er en strømmetjeneste for lydbøker, som vil lanseres i Norge mot slutten av 2021.

Rudels forklarer nærmere valgene de har tatt i det norske markedet:

– Vi kjøpte 70 prosent av Strawberry, fordi det er et fint forlag, med rask vekst og gode medarbeidere. Det ga oss også en forsikring om å ikke falle ut av det norske markedet, da vi startet diskusjonen med Egmont rundt eierskapet av Cappelen Damm, ettersom vi ikke visste hvordan den diskusjonen skulle ende, sier Rudels.

– Gjennom hele denne prosessen har vi sagt at det norske markedet er svært viktig for oss, og at vi ønsker å styrke vår posisjon i Norge. Vi skal bli det moderne forlagsalternativet, og i løpet av få år skal vi være blant de tre største forlagene innenfor allmennlitteratur. Vi bygger et forlag for nåtiden og fremtidige generasjoner.

«En stor tillitserklæring»

Aksjekjøpet i Strawberry Publishing er meldepliktig til Konkurransetilsynet.

– Norsk forlagsbransje må også utvikle seg i tråd med samtiden og bli mer digital. Strawberry blir nå en del av Nordens største forlagskonsern, det er en stor tillitserklæring. Nå skal vi gjøre det lettere for forfattere å lykkes nasjonalt og internasjonalt, og bygge et av Norges ledende forlagshus, sier Alexander Henriksen, administrerende direktør i Strawberry Publishing, i en pressemelding. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.