500.000 abonnenter i Canal Digital får ikke tilbake TV2s nisjekanaler med det første.

- Forhandlingene så langt har ikke ført frem, og vi har ikke funnet grunn til å avtale tid for nye samtaler. Vi opplever dessverre dette som veldig vanskelig, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 til NTB.

Uklart om nye forhandlinger

Informasjonssjef Catharina Kokkim i Canal Digital Kabel-TV bekrefter bruddet mellom partene.

- Vi ønsker å komme fram til enighet med TV 2, men det er uklart hvem av oss som må ta initiativ til nye møter, sier Kokkim til NTB.

Krangelen om hvor mye Canal Digital skal betale for å distribuere TV 2s nisjekanaler, har pågått i snart et år. De krangler også om betalingen for hovedkanalen, selv om dette ble avgjort av kabeltvistnemnda i 2010.

Nekter å betale

Produkt- og strategidirektør Haakon Li Dragland i Canal Digital Kabel TV fortalte tidligere at de har gått til sak mot Kulturdepartementet og TV 2. Canal Digital mener avgjørelsen i kabeltvistnemnda fra 2010 var gal, og de har siden 2010 nektet å betale for TV 2-sendingene.

- Vi har betalt regningen for 2010 med forbehold. For 2011 og 2012 har vi ikke betalt, og vi kommer ikke til å betale noen regning til TV 2 før vi er enige, sier Li Dragland til NTB.

Mange er rammet

Fredag 23. november toppet krangelen mellom de to selskapene seg, da de ble innkalt til Kulturdepartementet for å gi en forkl#229 på uenigheten.

De to selskapene har ikke klart å bli enige om vilkårene for distribusjon av TV 2s nisjekanaler som medfører at Canal Digitals kunder har mistet Nyhetskanalen, Bliss, Filmkanalen, Zebra og Sport. Kun TV 2s hovedkanal er fortsatt tilgjengelig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.