Den sterke veksten fortsetter for DN, som satte ny opplagsrekord i andre halvår 2021.

– Vi vokser mest blant de unge, det er vi ekstremt stolte over, sier stedfortredende sjefredaktør Tinna Gudmundsdottir i DN.

Opplaget til Dagens Næringsliv var på 95.988 i andre halvår 2021, noe som er ny rekord.

– Det oppleves veldig meningsfylt å gå på jobb hver dag og levere Norges viktigste journalistikk for alle som er interessert i økonomi, samfunn og næringsliv. Det er tydelig at leserne er enige med oss, for aldri har flere betalt for kvalitetsjournalistikken vår, sier hun.

Sterk vekst

Den totale opplagsveksten fra andre halvår 2020 til andre halvår 2021 var på tre prosent, noe som er dobbelt så høyt som den samlede opplagsveksten for norske aviser, ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforbund.

Digitalveksten til DN har over tid vært større enn papiropplagstallet, som viser at DN lykkes svært godt med den digitale omstillingen, mener Gudmundsdottir. Den digitale opplagsveksten til DN var på drøye 14 prosent. Til sammenligning har norske aviser samlet en digitalvekst på 11 prosent.

For DN kom store deler av veksten fra abonnenter under 35 år. Det siste året har antall DN-abonnenter under 35 år økt med over 12 prosent, ifølge Gudmundsdottir.

– Det er resultat av en langsiktig strategi som hele DN jobber sammen for å lykkes med, sier hun.

Målrettet jobbing

Målgruppeleder Petter Winther jobber dedikert med vekst og lojalitet i ung-målgruppen.

– Vi har prioritert viktig journalistikk som engasjerer yngre lesere og lansert det prisvinnende aksjespillet Fantasyfond. Samtidig har abonnementsavdelingen vår jobbet innsiktsbasert og målrettet for å nå ungmålgruppen vår. Dette arbeidet ser vi nå resultater av, sier Winther.

DN jobber også målrettet for å nå flere kvinnelige abonnenter, og også dette arbeidet gir resultater.

– De siste tre årene har vi 174 prosent vekst blant unge abonnenter, men også en imponerende økning på 48 prosent blant kvinnelige abonnenter. Vi ser på det som en del av samfunnsoppdraget vårt å sikre at journalistikken vår når ut til og engasjerer alle som er i målgruppen, uavhengig av alder og kjønn. Det har vi måttet ta noen grep for å lykkes med, og det arbeidet fortsetter, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.