I løpet av fjerde kvartal vil norske radiokanaler ta i bruk et målesystem som gir mer nøyaktig informasjon om lytterne enn dagens metoder.

Fordelaktig
Da P4 forsøkte å skape blest om selskapet gjennom å arrangere kapitalmarkedsdag tirsdag, ble det kommende målesystemet trukket frem som fordelaktig for kanalens fremtidige annonsesalg.

- Det vil bli et ganske stort skifte for oss når vi kan selge nøyaktige lyttertall. Når disse målingene er igang vil vi kunne levere nøyaktig informasjon både om hvor mange som lytter, hvem som lytter og når de lytter, sier P4s analysesjef Geir Jangås.

- Skaper nervøsitet
Han tror dette vil gjøre det mer aktuelt for annonsørene å kjøpe radioreklame, og får solid støtte fra sjefen selv, redaktør og administrerende direktør Kalle Lisberg.

- Vi er såpass små i forhold til tv og avis at vi må kunne dokumentere våre lyttere. Nå som informasjonen blir mer eksakt vet vi at de som selger reklame på print er nervøse, sier Lisberg.

Målemetoden, som kalles PPM (Portable People Meter), skal tas i bruk av alle radiokanalene er i landet. TNS Gallup står for utviklingen av metoden, som foreløpig ikke er tatt i bruk i noe særlig omfang ellers i verden.

Bærbart måleinstrument
Målingene utføres ved at et utvalgt panel på rundt 400 personer til enhver tid bærer med seg et personsøkerlignende måleinstrument, som automatisk registrere all lytting til radio. Instrumentet fanger opp hvilket program bæreren lytter til, og registrerer også den kanalen som måtte stå på når du stikker innom bensinstasjonen eller rusler rundt i et kjøpesenter.

Testene har vist at folk lytter mer på radio enn man tidligere har trodd, men fordelingen på kanaler ser ut til å være omtrent som ved tradisjonelle målinger.

I løpet av andre halvår 2006 vil PPM bli offisiell " lyttervaluta" for radiokanalene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.