Koronaviruset og strenge smitteverntiltak har fått store konsekvenser for kinobransjen. I fjor falt omsetningen i Nordisk Film med 900 millioner kroner.

Datterselskapet av den danske mediegiganten Egmont driver kinoer i Norge, Danmark og Sverige, i tillegg til å produsere film og tv-serier.

«Kinoene var stengt eller drev under restriksjoner store deler av året og noterte et omsetningstap på cirka 900 mill. NOK, og et stort underskudd etter støtte fra offentlige kompensasjonsordninger,» står det i en pressemelding fra Egmont.

Omsetningen i selskapet falt fra 5,3 milliarder kroner i 2019 til 3,9 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet endte på 158 millioner kroner mot 333 millioner kroner året før.

«Tross et uforutsigbart filmmarked med restriksjoner, kinostengninger og utsatte filmpremierer, leverte filmproduksjons- og distribusjonsvirksomhetene samt Nordisk Films tilknyttede filmproduksjonsselskaper solide resultater,» skriver Egmont i meldingen.

Resultatvekst for TV 2

Til tross for koronakrisen klarte Egmont som konsern å øke resultatet før skatt fra 790 millioner kroner i 2019 til 908 millioner kroner i 2020. Omsetningen var omtrent uendret på 16,5 milliarder kroner.

– Jeg er stolt av måten vi har taklet et utfordrende år på. Vi står sterkt som mediegruppe og samtidig fortsetter veksten i våre digitale virksomheter. Vi har lykkes med vår digitale transformasjon og strategi, som er basert på at folk vil strømme mer, spille mer og handle mer på nettet. Det ble ytterligere akselerert under korona. Vi forventer vekst og ytterligere investeringer i 2021», sier Egmonts konsernsjef Steffen Kragh i pressemeldingen.

I tillegg til Nordisk Film er Egmont eieren av TV 2. Mediehuset hadde et lite fall i omsetningen fra 5011 millioner kroner i 2019 til 4969 millioner kroner i fjor. Samtidig økte driftsresultatet fra 420 til 486 millioner kroner.

Ifølge pressemeldingen kommer veksten etter økning i brukere og seertid på TV 2s strømmetjeneste. Den passerte 500.000 abonnenter i fjor.

– TV 2s samfunnsoppdrag har i 2020 vist seg viktigere enn kanskje noen gang i vår snart 30 år lange historie. I en helt spesiell situasjon har vi holdt fokus på å levere viktig og relevant journalistikk samtidig som vi har gitt folk underholdning og helt nødvendige avbrekk i en ny og annerledes hverdag, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Story House flater ut

Story House Egmont Norge, som tidligere var kjent som Egmont Publishing, flatet ut de siste årenes omsetningsfall i fjor. Selskapet dro inn 1082 millioner kroner mot 1093 millioner kroner året før. Resultatet før skatt endte på 110 millioner kroner mot 96 millioner kroner i 2019.

– 2020 var et svært utfordrende år med stor usikkerhet, der alle fikk livene sine snudd på hodet. Lite visste vi hva som ventet av restriksjoner og nedstenging, hjemmekontor og begrensninger i folks sosiale liv, og hvordan dette ville påvirke vår bedrift. Vi er svært glade for å oppleve at våre produkter og tjenester fikk økt betydning i folks hverdag og ble viktigere enn noen gang, sier administrerende direktør Nina Vesterby i en pressemelding. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.