– Det som overrasket meg mest med markedet i Norge var at vi trodde det var mettet, spesielt siden vi har en veldig spisset målgruppe, men så har pågangen bare økt og økt. I september i fjor hadde vi den sterkeste veksten vi noen gang har hatt.

Det sier daglig leder og medgründer Eirik Frøyland Rime i Tise, appen der du kan kjøpe og selge brukte klær.

Siden starten i 2016 har rubrikkappen, som er utformet som Instagram, vært en vekstmaskin uten like. Da DN sist omtalte Tise i fjor sommer hadde appen 300.000 månedlige brukere. I januar i år var tallet 420.000. Samtidig er omsetningen økt fra to millioner kroner i 2017 til nærmere elleve millioner i 2019, forteller Rime.

Nå vil selskapet ha inn mer penger for å vokse videre.

– Vi setter i gang med dette nå for å posisjonere oss enda bedre for en større emisjon til sommeren. Vi føler vi er på en bra bølge, og ville derfor ikke starte en lang prosess med stor kapitalinnhenting, som ofte kan ta tid, sier Eirik Frøyland Rime.

Verdsettes til nesten 90 mill.

Nå legges grunnlaget for pengeinnhentingen, som skal skje gjennom et eget finansielt instrument kalt SLIP (Startup’s Lead Investment Paper). Det er en tjeneste utviklet av oppstartsnettverket StartupLab.

Rime sier at en større kapitalinnhenting kommer til å skje til sommeren. Da håper Tise å få inn 50 millioner kroner i ny kapital, som ifølge Frøyland Rime skal brukes på å ta det nordiske markedet.

Det betyr at det i hovedsak er eksisterende aksjonærer som har tatt del i kapitalinnhentingen nå, mens det til sommeren vil åpnes for flere eksterne investorer.

– Det fungerer litt som et konvertibelt lån, som etter hvert konverteres til aksjer. Det blir brukt i emisjoner når man ikke er helt sikker på hva verdsettelsen av selskapet kan være. Derfor har vi satt en nedre grense på hva disse aksjene kan innløses på, forklarer Rime.

Legger man til grunn den nedre grensen på 31 kroner per aksje, som var det prisingen var ved kapitalinnhentingen sommeren 2018, betyr det at selskapet per dags dato verdsettes til minst 81 millioner kroner. Legger man også til at styret siden nyttår har fått fullmakt til å «utstede» opptil 248.387 nye aksjer i forbindelse med SLIPen, betyr det nå en antatt markedsverdi på nesten 90 millioner kroner.

Frøyland Rime mener imidlertid at verdien kan være enda høyere.

– Siden emisjonen i 2018 har vi mer enn triplet inntekt, brukerantall og aktivitet. Gitt at den prisen var riktig da, så vil jeg si at det er betydelig høyere nå.

Bruker kjendiser

En stor del av selskapets markedsføringsstrategi er å bruke såkalte influensere til å promotere appen. Kjendiser som Jenny Skavlan, Anniken Jørgensen og Astrid Smeplass er eksempelvis listet som såkalte «feature sellers». Disse er det Tise-redaktørene som velger ut «for å løfte frem brukere som tar gode bilder av det de selger, har en inspirerende profil og som kanskje selger noen unike ting», sa markedssjef Victoria Terese Hauk til DN i fjor sommer.

Den gangen hadde appen i overkant av 670.000 registrerte brukere, og nå nærmer det seg millionen. Ifølge Frøyland Rime er cirka halvparten av de registrerte brukerne innom i løpet av en måned, og det selges 120.000-130.000 varer på Tise månedlig.

Men som mange andre oppstartsselskaper har selskapet ennå ikke havnet i pluss og har mellom 2016 og 2018 et samlet negativt driftsresultat på 5,7 millioner kroner. I 2019 var driftsresultatet på rundt minus 2,95 millioner kroner.

Ser utfordringer for Tise

Eirik Sjåholm Knudsen
Eirik Sjåholm Knudsen (Foto: Paul S. Amundsen)

Eirik Sjåholm Knudsen, førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole i Bergen, er ekspert på strategi, innovasjon og entreprenørskap. Han underviser også i strategisk ledelse.

Han er godt kjent med Tise, som han mener har skaffet seg et godt utgangspunkt.

– Utfordringen er at hvis man først har begynt å tilby kjernevirksomheten gratis, i Tises tilfelle at man ikke tar en «cut» av salget, så kan det være vanskelig å plutselig kreve penger for dette i ettertid, sier han.

Han sammenligner Tise med den tilsvarende amerikanske plattformen Poshmark, som trolig vil gå på børs i 2020. Der har selskapet tatt en andel av hvert salg på opp til 20 prosent, samtidig som det tilbyr brukerne «shipping labels», betaling og forsikring for produktene.

Tise har nylig lansert sin egen betalingstjeneste, men Sjåholm Knudsen mener at det faktum at selskapet ikke gjorde dette fra starten, kan vise seg å bli en utfordring.

– Nå har man i stedet begynt å bygge ut plattformen med komplementære tjenester for eksempel kupongtilbud, bruktsalg i andre kategorier enn klær og mobilabonnementer. Noe av farene ved å gjøre dette er at det kompliserer plattformen, og kan oppleves av brukerne som at man går vekk fra det som var utgangspunktet.

– Tise har vært lure ved å insentivere folk til å ta kule bilder og konkurrere på kvalitet på annonsene. Problemet er at de med dagens forretningsmodell ikke selv sitter igjen med så mye av den ekstra verdien de har skapt for brukerne sine, sier Sjåholm Knudsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.