Facebook planlegger å blokkere ny annonsering uken før presidentvalget – dette vil være første gang selskapet tar slike drastiske grep for å begrense politisk reklame i USA.

Dette melder både Washington Post og New York Times.

Facebook har tidligere blitt kritisert for å spre feilinformasjon på sine plattformer. Selskapet sier at denne blokkeringen er et forsøk på å redusere feilinformasjonen som de venter vil oversvømme sosiale nettverk når valgdagen nærmer seg.

Vil markere kandidater

Facebook skal også ha sagt at det vil merke innlegg av enhver kandidat eller kampanje som prøver å erklære seier før de endelige resultatene er inne, og lede folk til de offisielle resultatene fra Reuters.

– Dette valget vil ikke bli «business as usual», sier Zuckerberg i et innlegg, ifølge New York Times.

Zuckerberg sier også at han var bekymret for utfordringene folk kunne møte når de stemte under en pandemi, og hvordan tellingen kan ta dager eller uker å fullføre, noe som potensielt kan føre til mer uro. Han avsluttet: «Vi har alle et ansvar for å beskytte vårt demokrati.»

Vil styrke tiltak

Facebook har også uttalt at det ville styrke tiltak mot innlegg som prøver å fraråde folk å stemme, for eksempel med en påstand om at avstemning via post kan føre til svindel.

Det har også begynt å begrense brukernes mulighet til å videresende artikler på Messenger-plattformen til store grupper av mennesker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.