Coca-Cola, Lego, Starbucks, Unilever, Levis, Adidas, Puma og Volkswagen er blant dem som fra og med onsdag 1. juli trekker sine annonsepenger fra Facebook og deres bildedelingstjeneste Instagram. Dette for å støtte kampanjen #Stophateforprofit, stopp hat for profitt, som ønsker at Mark Zuckerberg og selskapet slår hardere ned på hatefulle og rasistiske ytringer.

Dette er Facebooks store snuoperasjon
Klar tale fra Mark Zuckerberg etter at Facebook-aksjen falt over åtte prosent fredag.
00:40
Publisert:

Nå har også den norske turtøyprodusenten Bergans gjort det samme, og blir etter det DN kjenner til det første store norske selskapet som tilslutter seg kampanjen.

– I Bergans har vi et verdigrunnlag som er dypt forankret i organisasjonen. Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og rasistiske holdninger strider imot alt vi tror på. Med bakgrunn i dette stopper vi nå all annonsering på Facebook og Instagram i alle markeder, sier administrerende direktør i Bergans, Jan Tore Jensen i en pressemelding torsdag.

«Vi respekterer enhver merkevares betydning»

Facebook Norge-sjef Rune Paulseth, skriver i en epost til DN at selskapet bruker milliarder av dollar på mennesker og teknologi som skal holde plattformen deres sikker.

– I tillegg har vi et pågående samarbeid med eksterne eksperter for å gjennomgå og sikre at retningslinjene våre tilpasses nye risikoer så fort de oppstår. Vi har åpnet oss for en borgerrettighetsgruppe og vi har utestengt 250 white supremacist-organisasjoner fra Facebook og Instagram, skriver Paulseth og viser til at de investerer i kunstig intelligens for bedre å avdekke og fjerne hatefullt innhold med en suksessrate på opp mot 90 prosent.

– En nylig publisert rapport fra Europakommisjonen viser også at Facebook behandler flere hatefulle ytringer innen 24 timer, enn både Youtube og Twitter.

– Hva tenker Facebook Norge om norske annonsører som sier de vil trekke sine penger fra plattformen?

Aller først vil jeg understreke at vi respekterer enhver merkevares beslutning, selv om vi ikke tror at boikott er den beste løsningen for at vi skal gjøre fremgang sammen. Vi i Facebook vet at vi har en jobb å gjøre, og vi er opptatt av å fortsette å gjøre betydelige produktinvesteringer for å håndtere hat. Vårt policy-team vil også fortsette å revurdere policyene våre for å sikre at vi trekker de rette linjene.

Vil vise hva de står for

Før Bergans meldte sin boikott seg torsdag 2. juli, fant DN kun to selskaper som har varslet at de vil gjøre det samme: it-selskapet Smartdok i Alta, og designbyrået Netlife i Oslo.

– Vi føler vi står i en posisjon der vi kan si fra. Vi er ikke Coca-Cola eller Pepsi, men vi bruker to til tre hundre tusen kroner i året på annonser, sier markedssjef Lasse Sørnes i Smartdok til DN.

Han mener det gjør selskapet store nok til å si ifra, mot en plattform de mener ikke håndterer rasisme og feilinformasjon på en måte de kan akseptere.

– Derfor vil vi prøve å påvirke plattformen til å gjøre bedre valg, og stopper annonsering til de gjør noen endringer. De har gjort noen endringer, og det er bra, men det er fortsatt langt igjen, sier markedssjef i Smartdok, Lasse Sørnes.

Smartdok leverer digitale løsninger til bygg- og anleggsbransjen fra kontorer i Alta, Bergen og Oslo. I 2019 hadde de en omsetning på nær 60 millioner kroner.

Lasse Sørnes, markedssjef i Smartdok, sier boikotten vil vare ut året, og så får de se hva Facebook gjør – og hva regnskapene deres tillater
Lasse Sørnes, markedssjef i Smartdok, sier boikotten vil vare ut året, og så får de se hva Facebook gjør – og hva regnskapene deres tillater (Foto: Smartdok)

Netlife, som leverer digitale tjenester og design, stoppet sine annonser allerede 24. juni. Marte Gråberg i Netlife opplyser om at deres annonsebudsjett for juli blir donert til Antirasistisk Senter.

– Juli er ikke den største annonsemåneden for oss, men det er mest synligheten bak temaet som vi stiller oss bak. Det handler ikke om pengene, det handler mer om å vise hva vi står for, sier Gråberg.

Viktigere å være til stede

Daglig leder Hege Ekberg i Stormberg forteller at hun har et stort engasjement for temaet. Når DN spør om det kan være aktuelt å trekke sine annonser fra Facebook for å støtte #Stophateforprofit, er derimot svaret nei.

Ekberg understreker at Stormberg likevel fullt støtter budskapet i kampanjen om å jobbe mot hatefulle ytringer i sosiale medier, men det gir selskapet desto større grunn til å være til stede som en modererende og motsigende stemme.

– Merkevarer skal tjene penger, men vi tror også at merkevarer i 2020 skal tjene et fellesskap gjennom å bruke sin stemme. Som merkevare og virksomhet har vi en mulighet til å være med å påvirke til å skape endring. Den muligheten er vi opptatt av å bruke, skriver Ekberg i en epost til DN.

Hun viser til et blogginnlegg hun selv har skrevet, om da de svarte en kunde som i kommentarfelt lurte på hvorfor de hadde satt «norsk tur-bukse på et mørkhudet barn».

Kommentar som ble lagt igjen under et av Stormbergs reklamebilder. Kunden slettet kommentaren etter at selskapet svarte i kommentarfeltet.
Kommentar som ble lagt igjen under et av Stormbergs reklamebilder. Kunden slettet kommentaren etter at selskapet svarte i kommentarfeltet. (Foto: Skjermbilde gjengitt med tillatelse fra Stormberg.)

Kunden slettet kommentaren like etter at Stormberg svarte.

– For meg bekrefter det viktigheten nettopp av å være på plattformene, for å jobbe bort slike holdninger gjennom motstand og tydelighet, skriver Ekberg.

Saken ble oppdatert med svar fra Facebook-sjef Rune Paulseth fredag 3. juli.

Flere som sier nei

DN har sendt samme forespørsel til flere norske selskaper med ulik profil som reklamerer på Facebook, og den Facebook-eide plattformen Instagram. Selskapene Stromberg, Obos, Ikea, Komplett.no, Elkjøp, Stormberg, Schibsted (som svarer for Finn.no, journ.anm.), Varner, Orkla og DNB forteller at de støtter oppropet, men ikke vil trekke sine annonser.

– Vi har ikke planlagt å være med på #stophateforprofit foreløpig, men følger med på utviklingen, skriver PR-sjef Siv Egger Westin fra Ikea i en epost til DN.

– Vi vil formidle våre tydelige forventninger til Facebook Norge i første omgang, og om vi ikke ser ønsket endring i løpet av de neste månedene vil vi iverksette ytterligere tiltak, skriver Andreas Nyheim på vegne av DNB.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.