Vekstvinneren i mediekonsernet Schibsted var i første kvartal VG, som økte omsetningen med 13 prosent sammenlignet med fjoråret, drevet av digitale inntekter fra både abonnement og annonse.
I rapporten trekkes programmet «Ikke lov å le på hytta» særlig frem som en årsak til VGs sterke digitale abonnementsvekst. Ifølge rapporten solgte VG+ et rekordhøyt antall abonnementer på kort tid til brukere som ønsket å se alle episodene programmet, som ledes av Mads Hansen, med en gang. I det populære programmet konkurrerte humorprofilene Morten Ramm, Linn Skåber, Lars Berrum, John Brungot, Vegar Tryggeseid, Annika Momrak og Bernt Hulsker om å le minst mulig på en hytte.
Bedre enn ventet
Mediekonsernet Schibsted endte i første kvartal med et resultat på 294 millioner kroner, mot ventet 262 millioner kroner. På Oslo Børs steg aksjen et par prosent etter at rapporten ble lagt.
Resultatet ble ifølge kvartalsrapporten særlig styrket av sterkere lønnsomhet blant nyhetsmediene i Schibsted, som består av VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad i Norge, og Svenska Dagbladet og Aftonbladet i Sverige.
- Spesielt nyhetsmedier hadde et sterkt kvartal der underliggende inntekter vokste med tre prosent i kombinasjon med lavere kostnader. Inntektsveksten skyldtes fortsatt sterk vekst i digitale abonnementer, i tillegg til en betydelig forbedring av digital annonsering, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i en børsmelding.
Omsetningen i nyhetsmediene økte med fire prosent til drøye 1,8 milliarder kroner, mens driftsresultatet før av- og nedskrivninger økte med nesten 500 prosent til 205 millioner kroner. Den viktigste årsaken til oppgangen er betraktelig lavere kostnader, blant annet som følge av kostnadsreduksjonsprogrammet Schibsteds nyhetsmedier har vært inne i.
Schibsteds abonnementsaviser, som består av Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, opplevde i motsetning til VG et omsetningsfall på én prosent i første kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Årsaken var nedgang i løssalg- og annonseinntekter.
Kutt foran planen
I rapporten skriver Schibsted at kostnadsprogrammet, som innebærer at Schibsted skal kutte 500 millioner kroner innen utgangen av 2021, er foran planen. Nyhetsmediene har tatt 260 millioner kroner i kutt per første kvartal.
Schibsted venter en svak omsetningsvekst i nyhetsmediene i tiden som kommer, men har økt målet for driftsresultat før av- og nedskrivninger på mellomlang sikt fra 8–10 prosent til 10–12 prosent.
Schibsteds norske rubrikkvirksomhet, som i all hovedsak består av Finn.no økte omsetningen med 11 prosent og driftsresultatet før av- og nedskrivninger med 27 prosent i kvartalet.
Resultatet etter skatt endte nær 280 millioner i minus, fordi Schibsted skiller ut Adevinta fra rapporteringen som følge av selskapets fusjon med Ebays rubrikkvirksomhet der Ebay kommer inn som storaksjonær sammen med Schibsted.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.