Det var Finansavisen som først meldte om salget som er på trappene. Avisen viser til at Lars Erik Grønntun er på vei inn på eiersiden.

Selv er Geelmuyden tilbakeholden med å kommentere hvem som er på vei inn.

– Salget vil være på plass i løpet av september. Vi er kommet langt i prosessen. Det kan jeg bekrefte. Men jeg kan ikke fortelle noe mer, sier PR-gründer Hans Geelmuyden til Finansavisen.

Allerede i august i fjor bekreftet Geelmuyden til DN at han planla å selge selskapet.

– Jeg kan bekrefte at der et en pågående dialog om en investering i Geelmuyden Kiese som ennå ikke er konkludert, sier Grønntun til Finansavisen.

Det skal kun være snakk om en eierrolle og ikke en operativ rolle i PR-byrået.

DN har ikke lyktes med å komme i kontakt med Geelmuyden og Grønntun.

I fjor kom den mangeårige PR-toppen Grønntun inn som driftsdirektør (COO) i Kahoot. Dermed fikk han bli med på Kahoots børseventyr.

Grønntun har 1,1 millioner Kahoot-aksjer til en markedsverdi på over 60 millioner kroner.

Han har tidligere vært toppsjef i ett av verdens største kommunikasjonsbyråer Hill + Knowlton Strategies.

Sto i stormen

Pr-byrået kom i hardt vær i fjor sommer etter uttalelser fra Hans Geelmuyden, som senere ga seg som konsernsjef og overlot driften til Karne Lykkebo.

I et intervju med bransjeavisen Kampanje 15. juni i fjor uttalte Geelmuyden at «kebabnorsk er ikke godt nok i GK». Dette skapte kraftige reaksjoner, blant annet fra kommunikasjonsrådgiver Umar Ashraf. I en opphetet Facebook-debatt skrev Geelmuyden at han fremsto som en «autoritær ekstremist» og ba han lære seg vestlige verdier.

Geelmuyden beklaget kommentaren mot Ashraf i et intervju med Kampanje 23. juni. Da DN intervjuet ham samme dag benektet han at kommentarene fremsto som rasistiske.

– Jeg erkjenner at begge kommentarene er rasistiske. Uttalelsen om «kebabnorsk» er rasistisk på grunn av sammenhengen uttalelsen ble fremsatt i. Begge uttalelsene er for øvrig beklaget gjentatte ganger, skrev han i en pressemelding.

Eier 80 prosent

Det er Hans Geelmuyden som er største eier av Geelmuyden Kise Gruppen. Gjennom sitt heleide aksjeselskap Koko as eier gründeren rett i overkant av 80 prosent av aksjene i pr-byrået. De resterende aksjene er eid av ulike topper i byrået.

I fjor omsatte GK for 186,2 millioner kroner, ned fra 221,3 millioner kroner året før. Resultat før skatt økte fra 8,2 millioner i 2019 til 12,7 millioner kroner i 2020. I fjor ble det utbetalt 2,6 millioner kroner i ordinært utbytte.

Samtidig ble kontantbeholdningen mer enn doblet, og var ved årsslutt på 42,4 millioner kroner. Selskapet hadde 24,6 millioner kroner i egenkapital ved utgangen av 2020, opp fra 16,2 millioner kroner i 2019.

Geelmuyden Kise Gruppen er også heleier av aksjeselskapene i Danmark og Sverige med samme navn, i tillegg til House of Communication. Brorparten av fjorårets inntekter kom imidlertid fra Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.