Rettelse: I en tidligere versjon av saken ble TV3s seertall oppgitt å være 62.000. Group M – som hentet ut tallene på vegne av DN – opplyser at dette ikke stemmer, og at det reelle tallet var 82.000.

– Vi er jo konkurransemennesker og klar på ambisjonen om å være best på fotball i Norge. Da er det hyggelig at mer en fire av fem TV-seere velger TV 2s kanaler i direkte konkurranse med Viasat, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen til DN.

Søndag gikk Champions League-finalen – årets mest prestisjetunge kamp i europeisk fotball – av stabelen, og hundretusenvis av nordmenn benket seg foran skjermen for å se tyske Bayern München slå franske Paris Saint-Germain 1-0.

Samtidig foregikk en kamp om å lokke til seg flest seere. Rettighetene til å vise kamper fra Champions League deles nemlig mellom TV 2 og Nordic Entertainment Group-eide (Nent) Viasat.

Ifølge tall hentet ut av mediebyrågruppen Group M, på vegne av DN, hadde TV 2 i snitt 495.000 seere, fordelt på kanalene TV 2 og TV 2 Sport 1, mens TV3 i snitt hadde 82.000 seere i løpet av kampen – altså betydelig lavere enn TV 2s tall.

DN har ikke oversikt over hvor mange som fulgte kampen via Nents strømmetjeneste Viaplay. Nent opplyser imidlertid at flere så kampen på nett i år enn i fjor.

– Vi opplevde en vekst på Viaplay sammenlignet med fjorårets finale, noe som er veldig gøy. Det er nok en bekreftelse på at vi har lyktes i å flytte de lineære seerne over til vår digitale abonnementstjeneste, og at Viaplay er en meget attraktiv plattform for direktesendt sport.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.