Fallet i tv-seingen har fortsatt i mai, ifølge Jakob Schjerven i Mediacom. Nyhetssendingene holder relativt sett stand, skriver Dagens Næringsliv.

Tv-serier og film mister seere, selv om interessen er høy. Debattprogrammene har tapt svært mange seere. Nyhetssendingene på tv mister også noen seere, men ikke mer enn det generelle seerfallet.

Savner fornyelse

– Det er et skrikende behov for fornyelse, etter et par gode tv-år der kanalene har hvilt litt for mye på laurbærene. Mye av dagens tilbud er godt over middagshøyden, og fornyelsestakten har vært altfor lav. Her er vinnerne de som taper minst – med noen få unntak, sier Jakob Schjerven til DN.

Han har konsentrert seg om seertallene for 20-40-åringer.

– 20-40-åringer er vesentlig mer interessert i å se filmer og serier på tv enn resten av befolkningen. Likevel faller antall seere mer enn gjennomsnittet i disse kategoriene samlet sett. Mest sannsynlig fordi det er for mange og for gamle, både serier og filmer. Alternativene finner de raskere på dvd, kino eller via andre nedlastningsformer enn for bare et par år siden, sier Jakob Schjerven.

De store taperne er serier som «Lost», «Hotel Cæsar, «Prison Break» og «The Closer». Flere store enkelttapere finnes også innen sjangre som konkurranser og generell underholdning.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.