Tirsdag morgen sendte Get ut en pressemelding om at amerikanske Discovery skulle ha brutt forhandlingene om en ny distribusjonsavtale.
Forhandlingene om en ny distribusjonsavtale for kanaler som TVNorge, Max, Fem, Vox og Eurosport-kanalene hadde opprinnelig frist til mandag kveld, men ble forlenget til tirsdag morgen klokken 08.00.
Kort tid etter at bruddet ble kjent, var Discoverys kanaler utilgjengelige på Gets plattform.
Kortsiktig avtale?
I Gets pressemelding fremgikk det at de skulle ha tilbudt Discovery en kortsiktig avtale om å distribuere deres innhold basert på eksisterende vilkår, slik at kundene ikke mister tv-kanaler før en langsiktig avtale var på plass.
Dette ønsket ikke Discovery å være med på, ifølge Telia.
– Vi ga dem et siste tilbud som de skulle tenke på gjennom natten, men da fristen nærmet seg kom de tilbake med et helt annet, totalt uakseptabelt tilbud om en ettårig avtale med en masse nye momenter som aldri har vært diskutert tidligere. Det var ikke aktuelt, og da brøt Discovery forhandlingene. Vårt tilbud om å forlenge dagens avtale på kort sikt står fortsatt, og vi håper å finne en løsning på dette så fort som mulig, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia, som eier Get.
– Tenderer mot løgn
Discovery avviser denne situasjonsbeskrivelsen totalt. Det amerikanske tv-selskapet hevder Telia ikke har gitt dem noe tilbud om kortsiktig forlengelse på dagens vilkår, og at de på sin side har gitt Get tilbud om å forlenge fristen.
– Vi satt og ventet på en tilbakemelding på vårt siste tilbud. Den kom via pressemelding der vi ble anklaget for å bryte forhandlingene. Å kalle det et brudd er relativt merkelig. Jeg vil si det tenderer til løgn, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery.
– Det stemmer heller ikke at vi har fått tilbud om å forlenge på dagens vilkår. Det er litt merkelig at de hevder det, fortsetter han.
Discovery sier de fortsatt er åpne for å komme frem til en avtale. De mener Get ønsker å betale mindre for deres innhold, enn markedet for øvrig. Get mener på sin side at færre av deres kunder ser Discoverys innhold enn tidligere, og at dette må gjenspeiles i en ny avtale.
– Totalt useriøs anklage
Get-eier Telias kommunikasjonsdirektør reagerer sterkt på motpartens uttalelser.
– Discovery har en lang historikk med denne typen konflikter, også i utlandet. Jeg farer selvfølgelig ikke med løgn. Det er en totalt useriøs anklage, sier Henning Lunde.
Ifølge ham fikk Discovery tydelig beskjed om hva som ville skje dersom de ikke gikk med på en kortsiktig avtale.
– Det ville vi tolke som et brudd, og skjermene ville gå i svart. Hvis Skoland fikk vite dette fra vår pressemelding, må Discovery jobbe mer med internkommunikasjonen sin, sier Lunde.
I Sverige mister 770.000 Telia-kunder sin tilgang, skriver Aftonbladet. Også i Danmark mister 21.000 Telia-kunder tilgang på Discoverys kanaler i dag, skriver Ekstra Bladet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.