Det bekrefter Hans Geelmuyden til DN. Geelmuyden fortsetter som styreleder i kommunikasjonsbyrået som han eier 95 prosent av.

Karne Lykkebo (38) tar over som konsernsjef i kommunikasjonsbyrået, ifølge en pressemelding. Marit Høvik Hartmann blir ny managing partner i Norge.

– Karne har ledet en vellykket turn-around ved det danske kontoret de to siste årene. Hun har også gått i bresjen for å utvikle Geelmuyden Kiese til å bli et skandinavisk samfunnsbyrå. Derfor var det naturlig å be henne ta stafettpinnen videre. Debatten om mangfold og integrering i Norge i juni i år har fremskyndet beslutningen om å slippe til yngre krefter. Står du stille, blir du skutt, sier Hans Geelmuyden i en pressemelding.

Hans Geelmuyden slutter som konsernsjef og Karne Lykkebo tar over.
Hans Geelmuyden slutter som konsernsjef og Karne Lykkebo tar over. (Foto: Per Thrana)

I ukene før fellesferien var Geelmuyden i hardt vær etter mangfoldsdebatten i kommunikasjonsbransjen. Den endte med at Geelmuyden beklaget seg og erkjente at kommentarene var rasistiske.

Lykkebo har jobbet i GK i Danmark i ni år, og vært partner de siste fire årene.

– Hos Geelmuyden Kiese er vi mer enn 100 hjerner, som hver dag skaper kommunikasjon som endrer holdninger, flytter markedsandeler og skaper endringer i samfunnene våre. Det er et stort privilegium å få lov til å stå i spissen for så mange gode folk på tvers av grenser. Jeg gleder meg til å videreutvikle Geelmuyden Kiese – for slik verden utvikler seg, har behovet for kommunikasjon som styrker åpenhet, bærekraft og samspillet mellom virksomheter, borgere og samfunn, aldri vært større enn nå, sier Karne Lykkebo i pressemeldingen.

– GK har vært et fyrtårn i norsk kommunikasjonsbransje i mer enn 30 år, og slik skal det fortsette. GKs styrke er mangfoldet av kompetanser som samarbeider, også på tvers av Skandinavia, sier Hartmann.

Hans Geelmuyden slutter som konsernsjef og Karne Lykkebo (til høyre) tar over jobben mens Marit Høvik Hartmann skal lede kontoret i Norge.
Hans Geelmuyden slutter som konsernsjef og Karne Lykkebo (til høyre) tar over jobben mens Marit Høvik Hartmann skal lede kontoret i Norge. (Foto: Per Thrana)

Ikea og LO avsluttet GK-samarbeid

I midten av juni vekket PR-eksperten sterke reaksjoner etter sine uttalelser knyttet til en debatt om mangfold i kommunikasjonsbransjen. Uttalelsene ble først fremsatt i to intervjuer med Kampanje.

Senere omtalte Kampanje Facebook-tråden hvor Geelmuyden skrev at kommunikasjonsrådgiver Umar Ashraf fremsto som en «autoritær ekstremist» og videre at Ashraf måtte lære seg «vestlige verdier, og ikke «misbruke dem.»

Det skulle gjøre GKs kunder opprørte. Både LO og Ikea valgte å avslutte samarbeidet etter Geelmuydens uttalelser.

– Provoserende, pompøs tekst

I kjølvannet av debatten, tok også GK-ansatte avstand fra Geelmuydens utsagn gjennom et Facebook-innlegg. Det skulle få GK-partner og konen til Hans Geelmuyden, Margrethe Geelmuyden, til å fyre løs mot de ansatte i GKs interne forum.

«Provoserende, pompøs tekst. «Bevisbyrden ligger på hver enkelt». Hvilket diktatur lever denne skribenten i. I Norge er alle uskyldige til skyld er bevist. Jeg trenger da ikke bevise at jeg ikke er rasist», skrev hun og fortsatte:

«Jeg har direkte dialog med kunde som har tatt kontakt. Det er ryddet opp. Dette gjør ting bare verre.»

Hun beklaget uttalelsene i etterkant:

– Det var et stressende øyeblikk med spontane, dårlig gjennomtenkte kommentarer. Derfor slettet jeg dem etterpå, sa Margrethe Geelmuyden til DN.

Erkjente rasistiske uttalelser

Hans Geelmuyden har ved flere anledninger beklaget uttalelsene. I en pressemelding 2. juli beklaget Geelmuyden nok en gang, etter å tidligere ha gjort det i et intervju med Kampanje 23. juni.

– Jeg erkjenner at begge kommentarene er rasistiske. Uttalelsen om «kebabnorsk» er rasistisk på grunn av sammenhengen uttalelsen ble fremsatt i. Begge uttalelsene er for øvrig beklaget gjentatte ganger, skrev han i pressemeldingen.

I et intervju med DN kunne Hans Geelmuyden fortelle at GK som følge av debatten har lansert ti initiativ for å øke mangfoldet i bedriften:

– Jeg tror at mitt engasjement har bidratt til at denne debatten begynner å bli god. Den er helt annerledes enn da vi begynte for noen uker siden. All ære til norske medier og norsk mediemangfold! Min erfaring som kommunikasjonsmann er at folk alltid kan mindre om et tema enn du tror. Samtidig forstår de alltid mer av et tema enn du tror. Folk er det beste vi har. Ordskiftet nå er blitt ganske rikt. Det fryder meg!

Han avviste imidlertid at bedriftens ferske mangfoldssatsing dreide seg om en pr-strategi for å vinne tilbake kunder:

– Det visste jeg du kom til å si. Vet du hva? Det synes jeg er et ekstremt sjofelt spørsmål. Hvorfor mistror du oss? Dette aksepterer jeg ikke. «Er dette bare sminke?», uttalte Geelmuyden til DN. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.