Konkurransetilsynet meldte onsdag formiddag at det vurderer å gripe inn mot foretakssammenslutningen mellom Schibsted og Nettbil, ettersom tilsynet mener oppkjøpet vil kunne svekke konkurransen i markedet for nettbasert formidling av bruktbiler, og dermed gi forbrukere et dårligere tilbud.

Schibsted kjøpte Nettbil fra konkurrenten Aller Media i desember 2019. Da hadde mediekonsernet, gjennom Finn.no, allerede en stor posisjon i bruktbilmarkedet i Norge.

Nettbil er et vekstselskap som omsatte for 88 millioner kroner i 2018 og anslo at det ville omsette for 420 millioner kroner året etter.

Begge partene er varslet om den mulige stansen.

– Det norske markedet for nettbaserte formidling av bruktbiler har få aktører med Finn som den klart største aktøren i Norge. Nettbil er en nyere aktør i markedet som har hatt en sterk vekst de siste årene. Det er Konkurransetilsynets oppfatning at oppkjøpet fjerner det økende konkurransepresset Nettbil utøver på Finn, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet i en melding.

Uenig

Selskapet har fått 15 virkedager til å svare på varselet. Deretter vil Konkurransetilsynet bruke 15 virkedager på å treffe et endelig vedtak.

– Vi registrerer at tilsynet har en litt annen oppfatning enn oss av de konkurranserettslige spørsmålene i saken. Vi mener at oppkjøpet ikke vil ha noen konkurranseskadelige virkninger, tvert imot mener vi at dette oppkjøpet vil ha en positiv effekt på Nettbils business og bruktbilhandelen generelt, sier kommunikasjonsdirektør Atle Lessum i Schibsted til DN.

– Dette er et varsel om vedtak. Nå skal vi lese gjennom de 60 sidene, gi kommentarer, og gjøre vårt beste for å imøtegå tilsynets bekymringer, fortsetter han.

Gründer Anders Espelund i Nettbil.no.
Gründer Anders Espelund i Nettbil.no.

Styrke Schibsteds posisjon

Da det i desember i fjor ble klart at Schibsted gikk inn for å kjøpe Nettbil, la ikke toppsjef Christian Printzell Halvorsen i Finn.no skjul på at oppkjøpet ville styrke Schibsteds posisjon i bruktbilmarkedet.

Finn.no tilbyr salg av bruktbiler gjennom rubrikktjenester, mens Nettbil-konseptet fungerer slik at forbrukeren leverer inn bilen til en NAF-stasjon. Deretter legges den ut for auksjon, der forhandlere kan by på bilen gjennom den digitale markedsplassen.

– Alternativet i dag er å legge ut en annonse på Finn.no, eller tar den i en innbytte hos en forhandler. Dette er en annen løsning som er lettere for forbrukeren, sa Halvorsen den gangen.

– Så du mener dette er en bedre tjeneste, enn Finn.no?

– Jeg tror det er myntet på forskjellige personer. Folk har ulike behov. Hvis du vil ha høyest pris så vil en annonse på Finn.no være den beste måten å selge på. Hvis du vil ha en enklere prosess, så er Nettbil en god løsning.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.