Undersøkelsen Landslaget for lokalaviser (LLA) gjennomførte hos de 120 medlemsbedriftene rett før påske er gjengitt i Klassekampen.
Mens Sverige og Danmark har fått på plass egne krisepakker for mediebransjen før påske, er det så langt ikke noe tilsvarende i Norge.
I Danmark gis det kompensasjon for dokumentert bortfall av annonseinntekter. I Sverige har regjeringen økt pressestøtten med 200 millioner kroner fra i år.
Tirsdag før påske ba et samlet storting, minus Frp, regjeringen raskt komme med forslag til tiltak for mediebransjen. Bransjen hadde da allerede bedt om 1,3 milliarder kroner i krisepakke, 600 millioner kroner skulle erstatte tapte annonseinntekter.
Via Kulturdepartementets kommunikasjonsavdeling opplyser kulturminister Abid Q. Raja (V) at medieorganisasjonene har uttrykt at den generelle kontantstøtteordningen som regjeringen har innført for bedrifter som er rammet av koronakrisen, ikke treffer mediesektoren.
Tidligere denne uken har Raja snakket med «sentrale representanter for mediene». Han skriver i eposten at de jobber «målrettet videre med» den vanskelige situasjonen som er oppstått og «vil komme tilbake til Stortinget så snart som mulig.»
(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.