Den amerikanske skatebordlegenden Danny Way mener SAS-magasinet Seasons har misbrukt et bilde av ham. Han har nå hyret inn advokatfirmaet Blakely Sokoloff Taylor and Zafman i California, samt advokaten til Terje Håkonsen i Norge, Joakim Marstrander, for å forberede et klekkelig erstatningskrav.

Danny Way tar denne saken svært alvorlig. Han har engasjert et prestisjetungt advokatfirma i Los Angeles som er spesialister på opphavsrett. De skal ettergå bildebruken til SAS. Det er klart at denne saken vil få konsekvenser, sier Danny Ways manager Darryl Franklin til Dagens Næringsliv.

Utelukker ikke millionbeløp
Størrelsen på erstatningskravet er ifølge Marstrander avhengig av hvilket land søksmålet blir reist i.

- I Norge kan kravet komme på flere hundre tusen kroner. I USA derimot, ligger nivået langt høyere fordi erstatningen også skal virke preventivt. Jeg vil derfor ikke utelukke at et søksmål i USA kan komme opp i millionbeløp, sier Marstrander til avisen.

  SAS-magasinet Seasons har et opplag på 170.000 eksemplarer og blir sendt direkte til EuroBonuskunder over hele Skandinavia. I siste nummer av bladet blir et bilde av Danny Way brukt over en helside på coveret til seksjonen EuroBonus Traveller som er medlemssidene for de såkalte gull- og sølvmedlemmene i SAS kundeprogram. SAS Braathens-logoen fremgår tydelig på bildet.

Giganthoppet i Beijing
Bildet viser Danny Way i et gigantisk hopp over den kinesiske mur i Beijing i 2005 den eneste i verden som har gjort et slikt stunt. Hovedsponsoren Quiksilver punget ut med over én million dollar for å få arrangementet i Kina på plass.

Du kan se en video av hoppet her.

- Vi undersøker nå mulighetene for å saksøke SAS både i USA og Norge. SAS er tross alt betydelig selskap i USA også, sier Darryl Franklin.

Han mener dette er et grovt tilfelle.

- Danny Way mottar en rekke kommersielle henvendelser, men han er svært selektiv og avslår som regel de fleste forespørsler. Derfor er det sjokkerende å se at et internasjonalt selskap som SAS ikke respekterer rettighetene til en så profilert idrettsutøver, sier Franklin til Dagens Næringsliv.

Hvor mye kan dette komme til å koste SAS?

- Advokatene jobber med dette nå, men vi snakker om betydelige summer, sier Franklin.

Han viser til forhandlingene med Rupert Murdochs britiske tv-stasjon BSkyB, som ifjor fikk kjøpe rettighetene til å bruke filmklipp av Danny Ways hopp i Bejiing i en egenreklame for tv-kanalen. Ifølge manageren måtte BSkyB ut med flere millioner kroner for filmrettighetene.

Avviser kravet
Sjefredaktør Per Olsson i Seasons stiller seg uforstående til kravet fra Danny Way, og forklarer at han kjøpte bildet av det internasjonale bildebyrået Corbis.

- Dette er ingen annonse for SAS eller EuroBonus-kunder. Vi kjøpte rettighetene til dette bildet av Corbis, og har ikke funnet noen restriksjoner på bruken, sier Olsson.

Ifølge Olsson er bildet brukt redaksjonelt. Advokat Joakim Marstrander i advokatfirmaet Vogt og Wiig mener bildet fremstår som ren reklame.

- SAS har satt sitt stempel på bildet av Danny Way. For meg ser dette ut som en reklameillustrasjon. SAS må argumentere godt for å kunne hevde at dette skal passere som et redaksjonelt produkt, sier Marstrander.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.