Etter å ha gjort suksess med Leos Lekeland, skulle Rune Skandsen gjenta gründersuksessen med å bygge opp en ny virksomhet: Bowlingkjeden Lucky Bowl. Det har gitt flere år med røde tall, før 2020 startet rekordbra for Lucky Bowl. Så stengte koronaen bowling-businessen over natten.

– Vi ble myndighetsstengt. Vi hadde tidenes beste januar og februar og så stoppet det helt opp.

Vi ble myndighetsstengt. Vi hadde tidenes beste januar og februar og så stoppet det helt opp
Rune Skandsen

Nedstengningen kom etter at selskapet hadde hatt rekordsterk vekst i begynnelsen av året. Etter en sammenlignbar vekst i 2019 på 11 prosent, fortsatte veksten i januar og februar i en tilsvarende takt på 13 prosent.

Deretter fulgte to måneder med stengte bowlinghaller, før Lucky Bowl igjen kunne åpne igjen 14.–15. mai.

– De første ukene etter det var naturligvis veldig stille med blant annet veldig reduserte åpningstider, sier bowlingsjefen.

Kuler og piler

Siden 2015 har Skandsen jobbet med å bygge opp Lucky Bowl fra basen i Egersund, og ambisjonen er at selskapet skal være markedslederen innen norske bowlinghaller.

Lucky Bowl har også så smått vokst til Sverige, og de siste par årene har de også utviklet et tilliggende konsept: Lucky Dart. Ifølge selskapet er dette et konsept for tradisjonell dart som «er spekket med moderne teknikk, som kamera, elektronisk scoring og forskjellige spill». Dart-tilbudet ble lansert høsten 2019.

Tommel opp

Skandsen sier at koronapandemien naturligvis førte til at de måtte permittere ansatte, men at de nå har tatt tilbake folk løpende. Det at folk ferierer i Norge gjør at det har gått bra de siste månedene, ifølge Skandsen.

Og han gir tommel opp til myndighetenes tiltak.

– Ordningene som staten har kommet med har truffet oss bra.

Han sammenligner med Sverige hvor selskapet har én hall, og sier at de ikke har i nærheten av de samme ordningene i Sverige.

Fortsatt minus

Fjoråret endte med nytt underskudd, med et resultat før skatt på minus syv millioner kroner, og underskuddet er dermed på nesten 20 millioner kroner på to år. Omsetningen i fjor økte imidlertid fra 93 til 107 millioner kroner, opp nesten 15 prosent.

«Lucky Bowl Norge as hadde en svært god vekst i 2019», står det i årsrapporten.

Skandsen beskriver året slik:

– Det var en fin utvikling i 2019, og vi har store avskrivninger, men med positiv og økende ebitda.

Ebitda er et begrep som beskriver driftsresultatet før avskrivninger.

Selskapet skriver i årsrapporten at de sikter på å øke markedsandelene fremover ved å åpne nye avdelinger, og at de forventer en normalisering av driften i løpet av andre halvdel av 2020.

Står ved ambisjonene

Koronakrisen rokker ikke ved Skandsen og Lucky Bowls ambisjoner, og han ser lyst på fremtiden:

– Vi må ta det som kommer på veien, og kjempe oss gjennom det, men ambisjonene våre er uforandret.

Lucky Bowl satser nå på å utvikle bowlinghallene sine videre og sammen med åpning av nye vil det gjøre at selskapet øker markedsandelen ytterligere i 2020 og videre fremover.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.