Utad har Facebook svart på boikott-kampanjen av selskapet ved at de vil skjerpe sine retningslinjer. Kommentarene som falt på et internt møte for ansatte forrige fredag, gir derimot et annet inntrykk.

Bakteppet for Mark Zuckerbergs uttalelser er at flere storannonsører, som Coca-Cola, Unilever, Adidas og Volkswagen, trekker sine annonsekroner fra plattformen i juli for å støtte kampanjen #Stophateforprofit.

Kampanjen skjer i håp om at Mark Zuckerberg og selskapet vil slå hardere ned på ekstreme og hatefulle ytringer på den mektige sosiale medier-plattformen.

– Min gjetning er at annonsørene kommer tilbake til plattformen snart, sa Zuckerberg og la til:

– Vi kommer ikke til å endre våre retningslinjer eller tilnærming til noe fordi det foreligger en trussel mot en liten andel av våre inntekter.

Ifølge BBC Technology melder Facebook at de har bekreftet at kommentarene stemmer, og ga samtidig beskjed om at Zuckerberg vil møte nøkkelpersonene bak kampanjen om å boikotte Facebook.

– Vi i Facebook vet vi har en jobb å gjøre

Torsdag 2. juli annonserte Bergans at de trekker sine annonsekroner fra plattformen i juli, som det største norske selskapet hittil. Også teknologiselskapene Smartdok og Netlife har gjort det samme.

Facebook Norge-sjef Rune Paulseth skrev i den forbindelse i en epost til DN at selskapet bruker milliarder av dollar på mennesker og teknologi som skal holde plattformen deres sikker på spørsmål om hva de gjør for å bekjempe netthat, og trekker frem at de har åpnet for en borgerrettighetsgruppe og utestengt 250 «white supremacist»-organisasjoner.

– En nylig publisert rapport fra Europakommisjonen viser også at Facebook behandler flere hatefulle ytringer innen 24 timer, enn både Youtube og Twitter, skriver Paulseth.

– Hva tenker Facebook Norge om norske annonsører som sier de vil trekke sine penger fra plattformen?

– Aller først vil jeg understreke at vi respekterer enhver merkevares beslutning, selv om vi ikke tror at boikott er den beste løsningen for at vi skal gjøre fremgang sammen. Vi i Facebook vet at vi har en jobb å gjøre, og vi er opptatt av å fortsette å gjøre betydelige produktinvesteringer for å håndtere hat. Vårt policy-team vil også fortsette å revurdere policyene våre for å sikre at vi trekker de rette linjene, svarer Paulseth.

Vi i Facebook vet at vi har en jobb å gjøre, og vi er opptatt av å fortsette å gjøre betydelige produktinvesteringer for å håndtere hat
Rune Paulseth, Facebook Norge-sjef

Tungvekterne er fortsatt på Facebook

#Stophateforprofit, altså stopp hat for profitt, har klart å samle minst 600 selskaper til å støtte oppropet, noe som har hatt økonomiske konsekvenser for selskapet. Forrige helg led Facebook et papirtap på 60 milliarder dollar på to dager etter at Facebook-aksjen falt som en sten, med over åtte prosent.

Ifølge CNBC var annonseinntektene til selskapet for 2019 på 70 milliarder dollar.

Likevel er flere av de største annonsørene fortsatt til stede på plattformen. I Storbritannia ble det i fjor avdekket at Tesco, Microsoft, Protector & Gamble, BT, Vodaphone og American Express brukte mest på annonsering på Facebook – ifølge BBC er alle fremdeles aktive, med unntak av Microsoft. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.