Superheltfilmen «Black Widow» ligger an til å sette en ny standard for hvor mye en kinofilm kan tjene inn under koronapandemien, ifølge CNBC.

Torsdag denne uken solgte filmen billetter til forhåndsvisninger i det viktige amerikanske kinomarkedet for 13,2 millioner dollar, tilsvarende 115 millioner norske kroner. Det er det klart høyeste tallet for en kinolansering siden starten av koronapandemien. Det er ventet at filmen vil spille inn totalt mellom 700 og 950 millioner kroner i løpet av helgen.

Det er gledelige tall for den amerikanske film-giganten Marvel.

Tallene er på høyde med flere lignende kinolanseringer fra før koronapandemien, til tross for at «Black Widow» også kan kjøpes på strømmetjenesten Disney+.

Flere lyspunkt

Legger man til at «F9», den nyeste filmen i «The Fast & the Furious»-serien, spilte inn 600 millioner kroner i sin premierehelg for et par uker siden, så begynner fremtiden å se lysere ut for kinobransjen som er blitt hardt rammet av stengte saler rundt omkring i verden gjennom pandemien.

En rekke dyre storproduksjoner fra Hollywood har fått sine kinolanseringer utsatt i over et år nettopp fordi de er helt avhengige av godt kinobesøk for å gå med overskudd. Det store unntaket i fjor sommer var Christopher Nolans science fiction/thriller «Tenet», som tok sjansen på å få kinoene for seg selv da alle konkurrentene trakk seg. Etter at den filmen underpresterte i forhold til forventningene, skulle det altså gå nesten et helt år før de neste store lanseringene.

– Dette er helgen Marvel-fans har ventet på, og deres entusiasme gjenspeiles i torsdagens billettsalg som antyder pandemitidens beste åpningshelg for «Black Widow». Til tross for tilgjengeligheten på Disney+, er «Black Widow» unektelig en begivenhet for det store lerretet og viser igjen kinoopplevelsens essensielle natur, sa senior medieanalytiker Paul Dergarabedian i Comscore.

Selskapet hans rapporterer at rundt 81 prosent av amerikanske kinoer selger billetter for tiden, og dermed er det fortsatt en vei igjen å gå før man når nivåene fra 2019, det siste hele kinoåret før koronapandemien.

Scener fra Sunnmøre

Tittelen «Black Widow» refererer til kodenavnet på Scarlett Johanssons karakter Natasha Romanoff i Marvels «Avengers»-univers, der det tidligere er kommet hele 23 filmer siden 2008. Dette er den første egne filmen med den russiske spionen i hovedrollen.

Flere scener er spilt inn i Norge, og det vakte oppsikt i mai 2019 da Scarlett Johansson ble observert på Joker-butikken i Sæbø i Hjørundfjorden på Sunnmøre. Det er nå kjent at scenene skal forestille Norge i filmen.

Scarlett Johansson besøker Joker-butikken i Sæbø i forbindelse med innspillingen av filmen «Black Widow».
Scarlett Johansson besøker Joker-butikken i Sæbø i forbindelse med innspillingen av filmen «Black Widow». (Foto: Rune Thomas Sæbønes / Møre-Nytt)

«Black Widow» hadde kinopremiere i Norge onsdag 7. juli, men den vil ikke vises på Nordisk Films kinoer. Årsaken er uenighet mellom kinobransjen og Disney om lengden på det eksklusive kinovinduet. Filmen ble tilgjengelig på Disney+ bare to dager etter kinolanseringen, noe som svekker kinoenes forretningsmodell. Odeon-kjeden vil derimot vise filmen i Norge etter å ha kommet frem til en avtale med Disney.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.