Prisutdelingen regnes for å være VM i innovasjon for mediebransjen. I tillegg fikk lojalitetsprogrammet DN Mer hederlig omtale.

– Det er definitivt en morsom dag på jobben når vi blir hedret for intelligent journalistikk og smarte tjenester som abonnentene elsker. Med DNs vinsøk er det dessuten lett å finne en passende champagne å feire med, sier sjefredaktør Janne Johannessen i Dagens Næringsliv.

INMA Global Media Awards fikk 850 bidrag fra 250 mediehus i 46 ulike land over hele verden. 60 bidrag mottok førstepriser. Av de åtte mediehusene som vant flere førstepriser var to norske, Schibsted og DN.

Vinsøk ga gull

Det var DNs nye vinsøk som vant i kategorien beste nisjeabonnementsprodukt.

– Våre anmeldere har smakt over 60.000 viner. Og DN-leseren er både glad i vin, og kledelig kravstor. Derfor måtte vi bare lage verdens råeste vinsøk, sier featureredaktør Live Fedog Thorsen, som var ansvarlig for utviklingen av vinsøket, i tett samarbeid med design- og utviklingsmiljøet.

DNs egen vinekspert, Merete Bø, forteller at det er lagt ned mye jobb. Selv har hun skrevet vinanmeldelser, mens et helt lag av utviklere har utformet nettsiden og databasen.

– Folk digger det. Man må gjøre det lett for folk å få tak i det de lurer på, sier Bø om tilbakemeldingene hun har fått fra brukerne.

– Det er så kult å gå på polet for tiden, mellom hyllene står det folk i alle aldre og skanner flaskene med mobilen. De vil vite hva DNs Merete Bø mener om vinene de vurderer å kjøpe, sier målgrupperedaktør Tinna Gudmundsdottir.

Satset på å nå kvinner

I kategorien «Beste initiativ for å rekruttere nye abonnenter» vant DNs arbeidsliv- og ledelsessatsing.

– Satsingen har gitt oss tusenvis av nye, engasjerte kvinnelige lesere, sier prosjektleder Jorun Aartun.

– Og de blir værende hos oss, legger Tinna Gudmundsdottir til.

– Er du genuint interessert i ledelse, så gjennomskuer du lettvinte artikler og dårlige råd. Vi er bullshitfilteret den travle leseren trenger, sier målgrupperedaktøren.

DNs populære Facebook-gruppe DN Kvinner, som har 36.000 medlemmer, har vært viktig i utviklingen av konseptet DN Ledelse. Prosjektet fikk innovasjonsstøtte fra Medietilsynet.

– Vi er veldig stolte DN kvinner-prosjektet. Gruppen har truffet en nerve, og gitt oss en unik mulighet til å finne ut hvilke type stoff som engasjerer en målgruppe vi sliter med å nå, sier Aartun.

Innholdet fra DNs arbeidsliv og ledelsessatsing, som blant annet inneholder nyhetsbrev, webinarer og meningsstoff, er gitt en kjønnsnøytral drakt.

– Men for å sikre at konseptet traff kvinner spesielt godt, var det de kvinnelige lesernes behov som ble vektlagt tyngst i strategiske valg og prioriteringer, sier Aartun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.