Koronaviruset har rammet annonseinntektene til norske medier hardt. Onsdag kveld presenterte kulturminister Abid Raja en krisepakke til mediene på 300 millioner kroner under sin tale på Nordiske Mediedager.

Mediene kan få kompensert inntil 60 prosent av omsetningsfallet i perioden 1. mars til 15. juni, oppad begrenset til 15 millioner kroner. Ordningen gjelder for nasjonale medier som har hatt et omsetningsfall på minst 20 prosent i perioden. For lokale og regionale medier settes grensen til et omsetningsfall på minst 15 prosent i samme periode.

Regjeringen foreslår en søknadsbasert ordning forvaltet av Medietilsynet. Dersom samlet søknadsbeløp overstiger rammen for ordningen vil foretakene få en prosentvis lik avkortning i kompensasjonen, står det i en pressemelding fra Kulturdepartementet.

– For regjeringen er det et sentralt mål å sikre at mediene kan opprettholde sin viktige samfunnsfunksjon. Det er viktig for regjeringen og for Norge at vi har kritiske, velfungerende og uavhengige redaksjoner – både under og etter koronakrisen, sier Raja i en pressemelding.

Usikre på om pakken treffer

– For det første er vi veldig glad for at det omsider kommer en tiltakspakke. Det har vi bedt om en stund, og det er fra at det i det minste er 300 millioner, sier daglig leder Randi Øgrey i Mediebedriftenes landsforening.

Bransjeorganisasjonen har tidligere bedt om en pakke på minst 400 millioner.

– Det andre som er bra er at den omfatter alle redaktørstyrte medier. Det er en bred ordning som alle kan søke på. Så er vi litt usikre på om den treffer. Det vi hadde bedt om var en kompensasjonsordning for bortfall av annonseinntekter, men de har gått for en løsning som baserer seg på omsetning.

– Vi skal på en høring, og det gir oss en mulighet for å komme med innspill for å gjøre den bedre.

– Er en øvre grense på 15 millioner nok?

– Det er sånne ting vi må se på. Jeg synes det i utgangspunktet høres litt lavt ut.

Sviktende annonsemarked

Konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media, som blant annet eier Dagbladet, sier til DN at de kommer til å søke på pakken, hvis noen av publikasjonene deres faller innenfor reglene.

– Når det gjelder Aller media så høres dette ut som et fornuftig første skritt. De fleste har hatt en vesentlig fall på annonsesiden, men samtidig har man hatt noe vekst i abonnementsinntektene. I den sammenhengen der så vil jeg si at dette er et rimelig tiltak, sier han.

DN har tidligere omtalt hvordan annonsemarkedet har sviktet under koronakrisen, til tross for at norske mediehus har satt trafikkrekord etter trafikkrekord under dekningen av virusets spredning.

TV 2-sjef Olav T. Sandnes er glad for at det har kommet en krisepakke til mediene, og sier at TV 2 skal se på muligheten for å søke.

– Det første vi skal gjøre er å sette oss inn i krisepakken og se om vi kommer i en situasjon hvor vi kan søke. Jeg er glad for at det kommer en slik krisepakke og er spent på ytterligere informasjon om pakken. Dette vil vi følge nøye.

– Hvordan har koronakrisen påvirket TV 2?

– I perioden som skisseres opp vil vi ha flere titalls millioner kroner i negativ effekt i reklamemarkedet alene. Vi rammes også på brukerinntektene, i motsetning til andre, på grunn av sportsrettighetene.

–Dere taper flere titalls millioner kroner, men i krisepakken er det lagt opp til at man maks kan få 15 millioner kroner. Er dette nok?

– Jeg har forståelse for at ikke alle konsekvenser av koronakrisen skal kompenseres av myndighetene. Vi skal først sette oss inn i denne ordningen før vi kan kommentere den ytterligere.

Påvirker ikke Schibsted-kuttet

Onsdag morgen la mediekonsernet Schibsted frem kvartalsrapport for årets tre første måneder. På grunn av koronaviruset har konsernet, som VG, Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og E24, bestemt seg for å kutte 500 millioner kroner i mediedelen av selskapet. Ledelsen i selskapet utelukker ikke nedbemanninger.

Direktør for Schibsteds nyhetsmedier Siv Juvik Tveitnes er ikke videre imponert over pakken som har kommet på plass.

– Det er bra at det endelig kommer noe, for det er et signal om at mediebransjen har en viktig funksjon med særegne behov. Så er det klart at størrelsen på pakken er langt mindre enn det bransjen har behov for. 300 millioner er vel en fjerdedel av det bransjen har bedt om, sier hun.

Hun understreker at pakken ikke vil ha noen innvirkning på det planlagte kuttet som ble lagt frem onsdag.

– Pakken er et kortsiktig tiltak, mens kuttet på 500 millioner er langsiktig. Det får ingen innvirkning. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.