Den amerikanske telegiganten AT&T kunngjorde mandag at de slår sammen WarnerMedia med medieselskapet Discovery. Det melder CNBC.

Sammenslåingen av de to selskapenes innholdsunivers vil få en totalverdi på 150 milliarder dollar, tilsvarende over 1200 milliarder kroner. Dermed spiser At&T seg oppover, men den nye giganten har et godt stykke igjen til de to største: Disney-konsernet har en markedsverdi på 315 milliarder dollar, mens Netflix prises til 216 milliarder dollar.

Fusjonen kommer etter at flere medier i helgen meldte om at selskapene var på vei til å slå seg sammen.

Det er foreløpig uklart hvordan den nye strukturen i selskapet vil se ut, melder Financial Times.

Discoverys toppsjef David Zaslav skal lede den nye strømmekjempen, ifølge selskapene.

AT&T-aksjonærer som hovedeier

AT&T eier blant annet tv-kanalen CNN, strømmetjenesten HBO Max gjennom eierskapet i Warner Media. Discovery eier en rekke tv-nettverk verden over, som blant annet Discovery Channel og Animal Planet.

Den norske delen av Discovery, Discovery Networks Norway, eier blant annet tv-kanaler som TVNorge, Max, Eurosport Norge og Fem, samt strømmetjenesten Discovery+.

Avtalen fører til at AT&T-aksjonærer vil eie 71 prosent av aksjene i det nye selskapet, mens Discovery-aksjonærer vil eie 29 prosent, melder Financial Times.

I førhandelen steg aksjekursen til Discovery steg med omtrent 14 prosent, mens AT&Ts aksjekurs steg omtrent fem prosent.

Stor konkurranse

Det har vært en voldsom kamp om digitalt mediekonsum de siste årene. Netflix har gjort stor suksess, og det siste halvannet året har Disney, Apple, WarnerMedia, Comcast og Discovery lansert egne strømmeplattformer.

WarnerMedia-eide HBO og HBO Max har angivelig rundt 64 millioner abonnenter over hele verden. Discovery sa i forrige måned at de hadde nådd 15 millioner betalende abonnenter.

Derimot har Netflix for tiden rundt 208 millioner globale abonnenter, mens Disney + nylig har overgått 100 millioner mindre enn et og et halvt år etter at streamingtjenesten ble lansert.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.