Telekomgiganten AT&T skal ifølge FT, Bloomberg og The Wall Street Journal være i samtaler med medieselskapet Discovery om å slå sammen selskapenes innholdsuniverser. Den nye enheten vil få en totalverdi på 150 milliarder dollar, tilsvarende over 1200 milliarder kroner.
FT skriver at to kilder bekrefter at styret i AT&T møttes søndag for å godta avtalen.
Ifølge The Wall Street Journal kan en avtale bli inngått i løpet av mandag. Storavisen skriver at en avtale vil innebære at aksjonærene i AT&T vil ende opp med en stor eierpost i den nye medieenheten.
TVNorge er i pakken
AT&T eier blant annet tv-kanalen CNN, strømmetjenesten HBO Max gjennom eierskapet i Warner Media. Discovery eier en rekke tv-nettverk verden over, som blant annet Discovery Channel og Animal Planet.
Den norske delen av Discovery, Discovery Networks Norway, eier blant annet tv-kanaler som TVNorge, Max, Eurosport Norge og Fem, samt strømmetjenesten Discovery+.
Tøff kamp mot Netflix og Disney
Det har vært en voldsom kamp om digitalt mediekonsum de siste årene. Netflix har gjort stor suksess, og det siste halvannet året har Disney, Apple, WarnerMedia, Comcast og Discovery lansert egne strømmeplattformer, skriver Financial Times.
Ingen navngitte kilder er sitert på nyheten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.