Eieren av Dagens Næringsliv, NHST Media Group, hadde en omsetning på drøye 255 millioner kroner i tredje kvartal, ifølge mediekonsernets ferske kvartalsrapport. Det var en nedgang over 30 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor, men skyldes salget av Morgenbladet til Dagsavisen-eier Mentor Medier i andre kvartal.
– Inntektssiden er sterkt preget av koronasituasjonen, men takket være betydelige kostnadskutt leverer vi på linje med fjoråret, sier konsernsjef Hege Yli Melhus Ask til DN.
Korrigert for salget av Morgenbladet, hadde konsernet en nedgang i brukerinntektene på 0,7 prosent og en nedgang i de samlede driftsinntektene på 8,9 prosent. Samtidig har konsernet en nedgang i kostnadene på 50 millioner kroner.
I tillegg til at salget av Morgenbladet har ført til mindre kostnader, har styret innført et kostnadsprogram med mål om å spare mer enn 100 millioner kroner i 2020.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger endte på omtrent samme nivå som fjoråret – opp 900.000 kroner til 19,4 millioner kroner.
Bedring i reklameinntektene
– Jeg er imponert over hvor godt organisasjonen har brukt tiden og nå kommer med en rekke produktlanseringer på nylanseringene med Fantasyfond, Vinpodkast og ledelsessatsing i DN, og tilsvarende aktivitet i de andre selskapene. Mynewsdesk har blant annet lansert en ny tjeneste til kundene basert på kunstig intelligens som skal gjøre dem til det smarteste digitale PR-verktøyet, sier Melhus Ask.
Koronakrisen har ført til kraftig nedgang i annonseinntektene for hele mediebransjen. NHSTs reklameinntekter falt med 31 prosent til 40,7 millioner kroner i tredje kvartal. Konsernsjefen ser likevel tegn til bedring.
– Reklameinntektene er betydelig ned sammenlignet med samme kvartal i fjor, men vi har sett tegn til bedring de siste månedene på enkelte områder sammenlignet med andre kvartal. Det er usikkert hvordan det vil utvikle seg mot slutten av året. De digitale brukerinntektene har en positiv utvikling, men det er krevende på inntektssiden i teknologiselskapene våre. Vi har derfor iverksatt tiltak for å øke disse, sier hun.
Konsernsjefen trekker også frem god vekst i de digitale abonnementsinntektene.
Betydelig omstrukturering
NHST Media Group er delt i tre områder: Norske publikasjoner, globale publikasjoner og teknologiselskapene innenfor såkalt «software-as-a-service». De segmentet består av Mynewsdesk og det franske selskapet Mention som ble kjøpt opp i 2018.
Mention ble kjøpt for 14 millioner euro, eller om lag 130 millioner kroner, men ble nedskrevet tidligere i år med 80 millioner kroner.
– Mention opererer i et marked som har vært i kraftig vekst, men også det markedet er påvirket av korona og er redusert. Vi hadde mål om større vekst enn det vi har lykkes med da vi kjøpte selskapet. Det har vi tatt konsekvensene av og gjort en betydelig omstrukturering de siste kvartalene.
– Har du fortsatt troen på at selskapet kan gi store inntekter til konsernet i fremtiden?
– Det er et oppstartsselskap, så det krever at vi lykkes med å få til topplinjen. Vi må ta de grepene vi trenger for å få til det.
Økt driftsresultat for DN
Etter salget av Morgenbladet, består de norske publikasjonene kun av Dagens Næringsliv.
Avisen hadde et fall i brukerinntektene på to prosent. Ifølge kvartalsrapporten skyldes det fall i løssalgsinntektene. Abonnementsinntektene har derimot en oppgang ettersom veksten i digitale brukerinntekter overgår fallet i inntektene fra papiravisen.
Omsetningen endte på 157,2 millioner kroner og driftsresultatet før av- og nedskrivninger endte på 6,6 millioner kroner, mot 2,6 millioner kroner i fjor.
Ved utgangen av kvartalet hadde konsernet en kontantbeholdning på 200 millioner kroner. I kvartalsrapporten beskriver styret i selskapet likviditeten som god.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.