– Vi var egentlig ikke så veldig kinomennesker før, men etter at vi fikk kino i nærheten så er vi her ganske ofte, sier Ava Line Shokooh (18).

Hun har med seg både lillebror Aria (15), og pappa Alijan Shokooh for å se «Sonic the Hedgehog» på Odeon kino, på Storo i Oslo.

– Hadde du spurt meg hvilken film vi skulle se, så hadde jeg ikke visst svaret. Det er i grunn det samme for meg. Dette er uansett en fantastisk anledning til å finne på noe med disse flotte barna, sier Alijan Shokooh muntert.

Og de er langt fra alene om å trekkes mot storskjermen: I januar i år tok 205.280 Oslo-borgere turen til kino, mot 187.820 samme måned i fjor. Det er en vekst på 9,3 prosent.

Alle tall i saken er hentet fra bransjeorganisasjonen Film og Kino.

Utfordrerne Odeon og Vega i veldig vekst

Luksuskinoen Odeon Imax Kino, komplett med laserprojektorer og lenestoler, åpnet i 2018 og har Oslos stiveste snittpris på en billett med 143 kroner. Velger man å bestille et vip-sete er prisen 265 kroner. Med sine 14 saler har de tatt opp kampen med Nordisk Film Kino, som frem til for to år siden hadde tilnærmet monopol på kinodrift i hovedstaden.

Det er foreløpig god butikk. I fjor hadde de over en halv million besøkende, som var en vekst på 39 prosent fra året før.

Også nykommeren Vega Scene kan også skilte med godt besøk: I fjor tok 73.000 turen innom kinoen, og fordi det åpnet sent på året 2018 betyr det en vekst på 557 prosent.

For hovedkonkurrent Nordisk Film Kino går det derimot mer trådt. I januar har de hatt en tilbakegang på 5,7 prosent i antall besøkende, og fra 2018 til 2019 mistet de 11,3 prosent av publikumet sitt.

«Har vært tregt ute med konkurranse»

Nordisk Film Kino eier i dag det som tidligere var kommunale Oslo kino, og blant sine syv kinoer i hovedstaden finner man Ringen, Klingenberg, Colosseum og Gimle.

Christin Berg, programdirektør i Nordisk Film Kino, røper at hun ikke er noe overrasket over at de mister markedsandeler til konkurrentene.

– For oss har det gjort at vi har skjerpet oss, for konkurranse er jo skjerpende i form av det å tenke litt nytt, sier hun.

– Odeon åpnet sitt 14 saler kinosenter, og i forkant av det forberedte vi oss ved å ruste opp vår kinopark, sier hun og viser til oppussingen av hovedsalen på Colosseum og fikk på plass «opplevelseskino» på Ringen.

– Vi viser jo de samme titlene og har de samme gjestene, og så er det spennende å se hvordan publikumet beveger seg.

Berg påpeker at Vega Scene har en litt annen profil, men viser også de samme store kvalitetsfilmene som Nordisk Film, og stjeler derfor også publikum fra deres saler.

– De har også funnet sitt feste, og det er ikke overraskende det. I alle land er det ulike aktører, så egentlig har Norge vært tregt ute med denne typen konkurranse, sier hun.

– Og det kommer kinogjengerne til gode: De kan velge mellom ulike arenaer på en ny måte enn før.

Oscar-effekten

Kommersiell direktør Jon Einar Sivertsen i Odeon Kino forteller at det lugget litt for kinoen det første året, men at de nå er fornøyde med å være på stigende kurs.

– Dere øker til tross for at dere har de dyreste billettene?

– Er man en familie på fire som skal se en barnefilm, så er det ikke så dyrt, innvender Sivertsen.

– Men ja, vi har lenestolrader for komfort, og andelen som velger de dyreste billettene er ganske høy. Vi ser at folk flest velger det dyreste.

Sivertsen mener Oslo har hatt lav kinodekning, og sier at når det er høysesong for film, eller dårlig vær, så er det fullt både hos dem og hovedkonkurrenten Nordisk Film.

– Det er nok av hverdager der solen går tidlig ned, og det er mørkt og kaldt, sier han.

I januar tok 16.000 flere turen til Storo enn sammenlignet med året før, og Sivertsen tilskriver Oscar-utdelingen mye av takken for det. Totalt hadde de i overkant av 53.000 besøkende i Oslo i januar som gikk.

– Det er flere filmer som vant priser og samtidig går på kino nå. Vi ser for eksempel at «Parasitt» har tatt helt av, og det er ikke hvert år man treffer på den måten, sier han.

Driftsdirektør Jon Einar Sivertsen i SF Norge. SF åpner nytt kinosenter i mars, med Imax-sal og stort fokus på å tilby luksus til kinogåerne.
Driftsdirektør Jon Einar Sivertsen i SF Norge. SF åpner nytt kinosenter i mars, med Imax-sal og stort fokus på å tilby luksus til kinogåerne. (Foto: Mikaela Berg)

– Det er gledelig også med tanke på at det er en koreansk voksenfilm og Oscar-vinner som slår an på moderne kino, og at det ikke bare handler om actionfilmene.

«Vi elsker å drive kino!»

Daglig leder ved Vega Scene, Unnur Sande, skriver i en melding til DN at de er strålende fornøyde med den store publikumsveksten de har hatt i årets første måneder i år, og sammenlignet med i fjor.

I januar har godt over 10.000 tatt turen til kulturhuset, en økning på nesten 100 prosent sammenlignet med januar 2019.

– Dette henger selvsagt sammen med at det er eksepsjonelt gode kvalitetsfilmer i omløp, men også at Vega Scene har satt seg som en kino for et filmbevisst publikum, skriver hun og legger til:

– Vi elsker å drive kino og teater i Hausmanns gate! Spesielt nærheten til publikum i lokalområdet og alle de som kommer igjen og igjen. Vi setter også stor pris på at publikum i alle aldre finner veien hit.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Daglig leder Unnur Sande på nye Vega Scene er storfornøyd med veksten.
Daglig leder Unnur Sande på nye Vega Scene er storfornøyd med veksten. (Foto: Petter Berntsen)