NRK nedprioriterer seer- og lyttertall, går det frem av lisenskanalens nye strategiplan. Nå er det tyngde, verdi og viktighet som gjelder, skriver Dagens Næringsliv.

Siden konkurransesituasjonen til TV 2 og andre kommersielle kanaler oppsto tidlig på 90-tallet, har NRK-ledelsen innprentet at lisenskringkasterens hovedmålsetting har vært å ha flere lyttere og seere enn konkurrentene. Bare på den måten vil kringkastingslisensen ha legitimitet.

NRK må ikke lenger være størst:

– Vi har formulert målsettinger som er større enn det som kan måles i rene markedstermer. NRKs mål skal ikke være størst mulig publikumsoppslutning. I stedet skal NRK være viktigst for hver enkel målgruppe, sier kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas til Dagens Næringsliv.

Nå skal NRK:

* samle folket

* være uavhengig

* styrke og bidra til å utvikle norsk og samisk språk og kultur

* tilby folket unik innholdsbredde

* fortelle, ta vare på og løfte frem den norske historien

- NRKs mål er å lykkes i en balansegang mellom politikk, marked og samfunn. Vi har et nytt begrep: «Allmennverdi» som vi ønsker tillagt alle typer programmer, sier Bjerkaas til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.