– Folk har det jo som en del av den daglige rutinen å sjekke været, men når alle uansett holder seg hjemme, så er det ikke så presserende, sier Ingrid Støver Jensen, redaktør for den populære værmeldingstjenesten Yr.no.

Til vanlig er påsken høysesong for Yr.no. Da sjekker folk hyppig været, for å vurdere hytteturer og lignende. Tidligere generalsekretær i Den Norske Turistforening (DNT) Geir Øveraas uttalte til DN at man kunne se en direkte sammenheng mellom værmeldingene på Yr.no og tilstrømmingen til DNTs hytter.

Nå er det imidlertid ikke love å dra på hytta, og alle unødvendige fritidsreiser frarådes. Dette er godt synlig i trafikken til Yr.

Pleier å vokse

Ingrid Støver Jensen, produktutviklingssjef og redaktør for Yr.no i NRK Publikumsprodukter.
Ingrid Støver Jensen, produktutviklingssjef og redaktør for Yr.no i NRK Publikumsprodukter. (Foto: Sidsel Mundal, NRK)

Yr.no eies av NRK og Meteorologisk institutt. Nettsiden ble lansert i 2007, og populariteten har økt jevnlig siden den gang, viser tallmateriale DN har fått tilgang til.

Siden regjeringen innførte de mest inngripende tiltakene i norsk fredstid i midten av mars, har Yr imidlertid opplevd et uvanlig fall i trafikken. Siden uke ti i år (2. – 8. mars), har trafikken ligget jevnt over lavere enn tilsvarende uker i 2019.

Fra uke ti til uke 15 i 2019, hadde Yr i snitt åtte millioner besøkende i uken i 2019, mens de den samme perioden i år hadde 7,4 millioner i snitt per uke, altså 600.000 færre besøkende i uken. Dette til tross for at fjorårets påske var senere på året.

– Det har ikke skjedd før. Det har økt jevnt og trutt år for år. Yr ble lanser i 2007, og har økt siden. Så at det synker er veldig uvanlig.

Stor smell for DNT

Mette Øines Habberstad, kommunikasjonssjef DNT.
Mette Øines Habberstad, kommunikasjonssjef DNT. (Foto: Sindre Thoresen Lønnes / DNT)

Samtidig som folk sjekker værmeldingen sjeldnere, er det ingen som besøker DNTs hytter. Foreningen har nemlig stengt av bookingsystemet, som følge av de strenge tiltakene regjeringen har iverksatt.

Også for DNT har påsken tradisjonelt vært en tid med ekstra trafikk.

– Ja, da er det veldig populært å komme seg på fjellet, og det er spesielt de betjente hyttene våre. Vi har 550 hytter totalt, og på 44 av de er det betjening. Det er med full service, og man kan komme å få maten servert, forklarer kommunikasjonssjef Mette Habberstad i DNT.

DNT spår et inntektsbortfall på mellom 40 og 50 millioner, som følge av at påskesesongen er avlyst.

– Vi har aldri vært oppe i en sånn situasjon, men det er tøffere for enkelte deler av driften enn andre deler.

DNT består av 57 selvstendige foreninger. Hardest rammet er DNT Oslo og omegn, som forvalter 22 av de 44 betjente hyttene.

– Det er krevende, vi jobber for at alle skal komme seg gjennom dette og ha et like bra tilbud på andre siden. Så er det litt sånn nå at hvis disse restriksjonene på unødvendige friluftsreiser oppheves, så vil det kunne bli en veldig fin sommer. Vi jobber veldig med å få på plass gode smittervernsrutiner, slik at det blir trygt å besøke hyttene.

Opptur for turnettside

Samtidig som DNT sliter med bråstopp i hytteutleie, har deres nettside ut.no, som gir tips om turstier over hele landet, opplevd en voldsom trafikkvekst.

– Det har vært kjempepopulært, for folk er desperate etter å finne turer der det ikke er mange andre. Vi har hatt en del inspirasjonsartikler med tips, og de har gått veldig bra, sier Habberstad.

Foreningen har også jobbet med å få på plass kreative løsninger for sine medlemmer.

– Alle våre frivillige turledere er blitt digitale turledere, de har lagt ut daglige turer med bilder og tekst, og de er blitt veldig populære på sosiale medier.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.