Mandag ettermiddag hadde NRKs rådgivende organ Kringkastingsrådet mottatt 842 klager på stemmekaoset som oppsto under finalen av Melodi Grand Prix (MGP). Det opplyser Kringkastingsrådets sekretær Erik Skarrud overfor Dagens Næringsliv.

Den tradisjonelle stemmemetoden, der man stemmer på telefon, var i år erstattet med en stemmefunksjon på NRKs hjemmesider. Systemet virket imidlertid ikke som det skulle, og det oppsto store problemer på nettsidene med å håndtere trafikken.

Tall DN har fått tilsendt fra NRK viser at nesten én million tv-seere fikk med seg stemmekaoset. I snitt hadde sendingen 950.000 seere, med 1,1 millioner seere på det meste, og 1,6 millioner seere som var innom sendingen totalt i løpet av kvelden.

Har gått nedover

Ifølge NRK ga dette en markedsandel på 68 prosent – altså valgte 68 prosent av dem som så på tv lørdag kveld å følge MGP-finalen. Totalt fulgte 21 prosent av Norges befolkning med på sendingen.

– Det er jo sånn at det store bildet handler om at kringkastet tv-seing har gått nedover siden 2010 i Norge. Samtidig er det sånn at store ting som skjer direkte fortsatt er populært på kringkastet tv. Enten det er finalen i en realityserie, store sportsbegivenheter, eller Melodi Grand Prix. Det er ting som «må ses», sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

Han mener det er gledelig at såpass mange fulgte NRKs sending, til tross for stemmekluss.

– Én ting er at vi ser i seerkurven for programmet at det ikke blir færre seere, uavhengig av hva som skjer med avstemmingen, også er det vel aldri trist at det er mange som velger å følge med på sendingen, uansett hva som skjer med systemene.

Problemet med stemmegivningen gjorde at NRK måtte hente inn vurdering fra en folkejury, bestående av 30 medlemmer. Disse fikk ansvaret for å redusere antall finalister fra 10 til fire, før stemmesystemet begynte å fungere igjen, og seere kunne stemme frem den endelige vinneren, som ble artisten Ulrikke Brandstorp (24), med sangen «Attention».

Emoji-kaos ble stemmekluss

Under sendingen kunne tv-seere sende inn små smilefjes med forskjellige reaksjoner, såkalte emojis, som indikerte hvilke følelser de hadde rundt låtene. Dette bidro trolig til den tekniske svikten.

– Det er et kjempeengasjement rundt Melodi Grand Prix, og spesielt rundt finalen. Vi har mottatt 38 millioner emojis, så det trøkket ble for stort og så sviktet systemet, sa assisterende kringkastingssjef Vibeke Furst Haugen til NRK.

DN skrev søndag om Tommy fra Steinkjer, som brukte et dataprogram til å bombardere NRKs nettsider med«emojis», noe som kan ha vært en faktor som bidro til den tekniske svikten.

Mandag skriver VG at David Eriksen, manageren til Tone Damli – som var blant deltagerne i årets MGP – vurderer å sende et pengekrav til NRK, som følger av stemmeklusset. Han omtaler dette som erstatning for økonomisk tap i forbindelse med deltagelsen i MGP.

Kommunikasjonsansvarlig i NRK, Natalie Sprus, opplyser overfor VG at de vil ta stilling til pengekravet om det skulle komme.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.