På et allmøte fredag formiddag ble de ansatte i magasin- og ukebladkonsernet Egmont informert om en ny omorganisering i selskapet.

Den innebærer at 11 personer mister jobben og at 25 prosent av lederne forsvinner. Hovedtillitsvalgt Alexander Berg i Egmont bekrefter at selskapet skal gjennom en omorganisering og at det betyr at ansatte blir overtallige.

Dette kommer kort tid etter forrige kuttrunde i konsernet.

– Det er omtrent et år siden, og vi synes ikke noe om det. Som klubb kan vi ikke se at det er godtgjort, eller at det er nødvendig å kutte stillinger, sier Berg.

Vil ha flatere struktur

I en pressemelding bekrefter Egmont at de skal gjennom en omorganisering:

– Vi er og skal være et offensivt mediehus som evner å endre oss i takt med utviklingen i markedet. Og vi skal kontinuerlig utfordre oss selv og forbedre måten vi jobber på, sier administrerende direktør Nina Vesterby.

Selskapet skal organisere virksomheten i produktteam bestående av fire virksomhetsområder. People Influencerbyrå og Kids, mens printproduktene er i en ny enhet kalt Print Media. I tillegg skal de ha et nytt område som de kaller «Online Media og Nye satsinger» bestående av Klikk, Flipp og blogg.no.

– Endringene medfører dessverre at det også blir noe nedbemanning. 11 stillinger er definert som overtallige, og der jobber vi nå for at det skal bli en ryddig og god prosess for dem som er berørt. Endringene gir en flatere struktur, og vi reduserer også antall ledere med nesten 25 prosent, sier hun i pressemeldingen.

Egmont eier en rekke ukeblader og tegneserier, blant annet Her og Nå, Hjemmet, Vi Menn og Donald Duck.

Ingen generasjoner etter krigen har lest mindre Donald enn denne
Video fra Dagens Næringsliv
01:54
Publisert:

Kuttet åtte stillinger i fjor

De siste årene har Egmont vært gjennom en rekke omorganiseringer. Senest i 2019 kuttet selskapet åtte stillinger da de omorganiserte kommersiell avdeling av selskapet.

– Jeg tenker at alle omorganiseringer har et element av forventning i seg. Man har en forventning om at her skal det kunne utløses nye synergier, og nyttiggjør seg de menneskelige ressursene på best mulig måte, sier Berg og fortsetter:

– Omorganiseringen er basert på en tidligere organisering vi hadde for ti år siden, hvor vi i større grad var organisert i enheter som styrte seg selv. Den henter opp en god del fra denne organiseringen.

Bladgiganten omsatte for over én milliard kroner i en årrekke helt frem til 2016. I 2018 hadde omsetningen i selskapet falt til 930 millioner kroner. Selskapet tjener fortsatt penger og hadde et resultat før skatt på 112 millioner kroner.

– Nå er det et allmøte på gang hvor jeg regner med at det kommer en del spørsmål. Jeg tror nok kanskje ikke folk så for seg at det også skulle bli en nedbemanning av denne størrelsen. Det har ikke blitt utelukket, men jeg tror kanskje ikke folk så for seg at det skulle bli så mange. Det er min antagelse, sier Berg.

Administrerende direktør Nina Vesterby forteller at de omorganiserer for å tilpasse seg markedet.

– Vi må sikre at vi er levedyktige i fremtiden og gjør endringer for å bli mer smidige. Derfor kan vi skalere på noen av våre områder, og da er det naturlig at det også blir nedbemanning.

– Dere har et resultat på over 100 millioner kroner. Hvorfor er det nødvendig at de ansatte tar støyten?

– Hvis du ser på resultatet vårt på 100 millioner kroner, så er det blitt kraftig redusert de siste årene fordi vi selger færre blader. Hadde vi ikke gjort endringer tidligere hadde resultatet vårt vært langt mindre enn 100 millioner kroner. Som ansvarlig leder har jeg et ansvar å levere et så godt resultat som mulig. Vi er en stiftelse som har som formål å hjelpe barn og unge. 15 prosent går til å hjelpe vanskeligsstilte barn, mens resten går til å utvikle driften vår videre.

«God dialog»

– Klubben reagerer på kuttene. Hva synes du om det?

– Det forstår jeg. Det er tross alt en oppgave som klubben har. Vi har hatt god dialog hele veien og Alexander har gitt oss tilbakemelding på det. Vi har hver våre roller her og min oppgave er å forsøke å leverer en sunn drift, mens han har i oppgave å ivareta sine medlemmer. Det er naturlig at vi må justere oss i tråd med markedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.