– Januar og februar startet veldig bra. Så kom den forbannede pressekonferansen 12. mars, sier administrerende Jørgen Roll i Oslo Konserthus.

Mens flere og flere bedrifter karrer seg på bena igjen etter regjeringens ekstreme smitteverntiltak gradvis er blitt lettet, er det fortsatt bom stopp for store deler av kulturbransjen.

Én av dem som har fått lide er Oslo Konserthus og Røverstaden. Da Erna Solberg stengte ned landet ble alle arrangementer avlyst og alle de 50 faste og timeansatte permittert. Først 15. juni ble det åpnet for arrangementer med inntil 200 personer. Det er altfor lite for huset som i den største salen huser 1400 mennesker.

– Vi har så langt flyttet og avlyst 200 arrangementer og konserter. Mange av dem er flyttet to-tre ganger allerede. Nå er det signalisert at vi kanskje kan ha 500 stykker 1. september. Det går ikke an å langtidsplanlegge på «kanskje». Ikke er det noe særlig økonomi i det heller, sier Roll.

Økte aktiviteten

Oslo Konserthus er heleid av Oslo kommune, men driftes helt uten offentlig støtte. I fjor hadde konserthuset et driftsresultat på 8,5 millioner kroner. Det er det beste driftsresultatet selskapet har hatt de siste 20 årene, til tross for at omsetningen gikk noe ned sammenlignet med året før.

– Alt overskuddet går til å ta vare på huset. Dette er ditt og mitt hus. Eller ikke mitt fordi jeg bor i Bærum. Men det er et stort ansvar å forvalte det. Jeg kjenner på det, sier Roll.

Han startet i konserthuset høsten 2014 da han gikk fra stillingen som styreleder og festivalsjef rockefestivalen Norwegian Wood – festivalen han selv var med å grunnlegge i 1992. Året han begynte hadde Oslo Konserthus 164.000 gjester. I 2018 passerte de 200.000 gjester, men antallet besøkende falt til 195.000 i 2019.

Roll forklarer nedgangen med at Oslo-Filharmonien var ute på jubileumsturné og derfor hadde en nedgang i konserter. Tallet er likevel historisk sterkt.

– Oslo Konserthus har kanskje ligget litt i dvale. Nå jobber vi med å gjøre det enda mer kjent. Aktiviteten på huset har gått opp med 20–25 prosent de siste årene. I fjor hadde vi 301 arrangementer, selv om vi har stengt i julen, påsken og hele juli. Det er ganske mye. Det er et utrolig bra trøkk.

Men i månedene etter nedstengningen av Norge har arrangementene og antall gjester vært null.

– Vi kommer til å tape et tosifret millionbeløp i år. Det er ikke noe å lure på, sier Roll.

Får ikke dekket halvparten

Oslo Konserthus har fått 736.000 kroner fra Finansdepartementets kompensasjonsordning for å dekke faste kostnader. I tillegg får de støtte fra Kulturdepartementet for tapte billettinntekter. Problemet er at nesten 60 prosent av omsetningen til de store konserthusene i Norge kommer fra leieinntekter til arrangement og konsertarrangører som ikke er dekket av ordningen.

I forrige uke skrev Adressa at Olavshallen i Trondheim kan tape 20 millioner kroner i år.

– Det er 60 prosent av omsetning til navet av norsk kulturliv som er revet bort og som ikke blir dekket. Landets om lag 130 konsert- og kulturhus kysten og landet rundt er også sentral for hele underleverandørbransjen. Det er en fortvilet situasjon.

Roll etterlyser bedre kompensasjonsordninger fra kulturminister Abid Raja for å finne en løsning for kultur- og konserthusene. Kulturministeren svarer følgende:

– Vårt forslag til Stortinget er at kultur- og konserthus som ikke har erverv til formål skal kunne få kompensert sine tapte billettinntekter gjennom arrangørstøtteordningen. Jeg har til hensikt å forsøke å finne en løsning for disse konserthusene, herunder også Oslo Konserthus. Som jeg også har meddelt tidligere vil regjeringen fortløpende vurdere behovet for å justere både denne og andre ordninger for å avhjelpe situasjonen for aktørene i kultursektoren. Så håper jeg at man har forståelse for at ting tar litt tid, men vi jobber så fort vi kan for å komme tilbake med noe konkret, sier Raja til DN.

I dialog med kommunen

Roll forteller at de både er i dialog med Oslo kommune og banken med status og prognoser

– Vi har kontroll og sånn det ser ut nå, klarer vi dette likviditetsmessig.

Byråd for næring og eierskap Victoria Marie Evensen bekrefter at de har dialog med Oslo Konserthus, men lover ikke noen økonomisk støtte til selskapet.

– Vi har tett dialog med selskapet, og selv om situasjonen medfører tapte inntekter, er jeg glad for at selskapet melder om god egenkapital og likviditet, tross tapt omsetning, sier hun.

«Deprimerende periode»

Konserthuset er hjemstedet til Oslo-Filharmonien, som står for rundt en tredjedel av gjestene. I tillegg eier og driver de kulturhuset Røverstaden i de gamle lokalene til Stenersenmuseet.

De åpnet i 2018 og hadde et negativt driftsresultat på 4,3 millioner kroner det første året. I fjor bedret de driftsresultatet med 1,4 millioner kroner. Underskuddet dekkes opp av overskuddet i Oslo Konserthus. Ifølge Roll startet året enda bedre for kulturhuset før smitteverntiltakene ble innført.

– Vi har fått Røverstaden opp og stå. Trimmet og funnet ut av hva vi tjener penger på og hva vi ikke tjener penger på. Så ble alt borte på én dag, sier han.

Roll forteller at høsten ser usikker ut, men håper på å kunne åpne gradvis opp. Når DN besøker konserthuset har de sitt første arrangement på tre måneder med Elvebakken videregående skoles vitnemålsutdeling. Elvebakkens arrangement ble gjort om til tre arrangementer samme dag med 200 i salen på hver av forestillingene.

– Det har vært en ganske deprimerende periode å jobbe her. Vi lever av energien av å skape noe og ha fete konserter. Så blir du bare gående og jobbe med permitteringer, støtteordninger, søknader, informasjonsarbeid ovenfor publikum og artister, refusjoner og billetter, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.