Mens det i flere år drysset både gull og internasjonal glitter over norsk reklame, fikk ingen norske reklamefilmer gylne premier med seg hjem fra fjorårets internasjonale reklame-konkurranse i Cannes.

Lystne amerikanere
I norsk reklamebransje er det en utbredt oppfatning at de siste årenes nedgangstider har svekket det kreative nivået. Likevel er det flere ferske eksempler på at norske reklameideer fanges opp i utlandet.

En fersk reklamefilm fra McCann for Statoils morgenkaffe, om forretningsmannen som strever hardt med å skrape feil bil fri for snø, skal nå sendes i Baltikum, Polen og Danmark. Også to amerikanske selskaper, deriblant et parkeringsselskap, ønsket å sikre seg rettighetene.

– Men på grunn av åndsverkrettigheter for produsent og skuespillere, hadde ingen av de amerikanske selskapene betalingsvillighet som gjorde en avtale mulig, sier kommunikasjonsrådgiver Trond Sandø i McCann.

Mens reklamebyråene tjener svært lite eller ingenting på gjenbruk av deres idéer og filmer, krever andre reklamerettighetshavere kompensasjon i henhold til Åndsverksloven. Sandøs inntrykk er like fullt at internasjonale storannonsører i større grad bruker reklameideer på tvers av landegrensene.

– Men det forutsetter at et produkt har relativ lik posisjon i ulike markeder. For norsk reklamebransje tror jeg internasjonaliseringen i reklamen er mer en ulempe enn en fordel, selv om det finnes hederlige unntak. De internasjonale annonsørene har en tendens til å legge hovedkvarterene sine til Stockholm eller København fremfor Oslo.

Eksporterer burgere og biler
Blant de hederlige norske unntakene er tre av reklamebyrået Kitchens reklamefilmer for McDonald's-produktet «McSnack» som nå skal sendes på tv i Storbritannia. Også da Leo Burnett lagde reklame for McDonald's, ble filmen «Tannfeen» eksportert, da til Latin-Amerika og Sør-Europa. (Se en reklamefilm for McDonald's.)

Nylig har flere av Kitchens reklamefilmer for Djuice blitt sendt i land som Ukraina og Ungarn. (se filemene her: "dusj", "kjøkken" og "kontor".) Og det norske produksjonsbyrået Pravda har sammen med Ogilvy & Mather i Norge produsert norsk reklamefilm for Freia – blant annet for Bite melkesjokolade – som senere ble sendt i andre nordiske land.

Også Bates Red Cell i Norge nådde ut da de ifjor lagde en reklamefilm for Audi A3 Sportback som er vist i Danmark, Sverige og Ungarn. Og I år 2000 ble all Audi-reklame rettet mot japanere laget av Bates Red Cell i Norge.

Ifølge kreativ leder Thorbjørn Naug i Bates Red Cell har både Audi og Volkswagen brukt nordmenn fra Bates til internasjonale reklameoppdrag.

– I juni ifjor dro et av våre kreative team til Italia for å utvikle ideer til en stor reklamefilm for tv-kanalen Sky Italia, med et budsjett på over ti millioner kroner. I konkurranse med Bates-team fra andre land, ble det norske teamets idé valgt og produsert i samarbeid med teamet, sier Naug.

DDB i Norge laget i 2003 tolv filmer for Ikea-konseptet «Small Space Living» for Norge og Østerrike. (Se noen av filmene her: "fest", "fisker", "pannekake" og "afro"). Ifjor laget byrået film for Jordans «Spa»-tannbørster som er vist i Norge og Finland og skal sendes i England, Latvia, Nederland, Sverige og Danmark. Tre filmer for vitaminer fra Collett Pharma er i år vist både i Norge og Finland. (Se filmene: "Dart", "Bowling" og "Situps" )

Norsk møbelpirat i Spania
DDB-direktør Kirsti-Lill Toft Evang forteller at den norske Ikea-filmen « Bad Day» på slutten av 1990-tallet ble vist i Østerrike – og dukket opp i piratversjon på spansk tv.

– I mellomtiden var den engelske skuespilleren blitt ganske kjent. Han ble kjempesint, og det ble mye styr med rettigheter og forhandlinger. Vi ble også oppringt av en israelsk kleskjede som gjerne ville kjøpe filmen og sette på sin egen logo. Det var ikke aktuelt, sier Toft Evang.

Hun tror det er begrenset hvor internasjonal reklamen kan bli.

– Det er store kulturforskjeller bare i Norden. Faren ved å lage filmer som skal appellere til så mange markeder som mulig, er at de blir så overfladiske at de bare går inn det ene øret og ut det andre, slik man ser med mange internasjonale reklamefilmer i Norge, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.