Koronasituasjonen har preget Mediebarometeret siden februar. Verste fallet var i april, med en isolert nedgang på nesten 43 prosent, sammenlignet med i fjor.

Nedgangen er imidlertid blitt langt svakere de siste to månedene.

– Mai ble en bedring i forhold til april. Og isolert sett ble ikke juni i år mye svakere enn juni i fjor. Det ble minus i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor, men nedgangen var ikke stor. Det er positive tegn, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen, i en pressemelding.

Etter årets fem første måneder var reklamenedgangen på 23,2 prosent, nå er den på 17,9 prosent.

Sosiale medier klarer seg best

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 3,97 milliarder kroner i årets seks første måneder, mot 4,83 milliarder kroner i fjor. Internett er ned med 10,8 prosent og tv er ned med 18,2 prosent. Etter seks måneder står internett bokført med en andel av den totale reklameomsetningen på 39 prosent mot tvs andel på 36,9 prosent.

– Internett og tv er fremdeles de store gigantplattformene i reklamemarkedet vårt. Ingen av kanalene har vokst i første halvår, men internett har krympet langt mindre enn tv. Derfor troner nå internett som den soleklare ener hva markedsandeler angår etter halvgått 2020, sier Merete Mandt Larsen.

Den kategorien innen internett som faller minst etter seks måneder er sosiale medier, med et fall på bare 4,2 prosent.

– Vi registrerer at sosiale medier er den enkeltkanalen som faller minst så langt i år. Og det skjer til tross for at det har vært mye diskusjon og støy rundt sosiale medier som kanal, med diverse boikottaksjoner fra annonsører i juli måned, sier Merete Mandt Larsen.

Kino har falt 55,1 prosent

Fjorårets vekstvinnere, kino og utendørs, har fått hardtest medfart i år. Kinosalene holdt stengt under koronakrisen, og er etter seks måneder ned med hele 55,1 prosent. Utendørs er ned 41,2 prosent.

– Dette er kanaler som virkelig har fått føle Covid-19-situasjonen på kroppen. Medier som lever av å samle masser av mennesker på fysiske steder, har opplevd dramatiske nedturer.

Hun tror at andre halvår blir langt bedre enn det første i år. Uansett klarer ikke markedet å hente inn igjen det tapte i 2020, sier hun.

– Vi sitter ikke på noe fasitsvar i forhold til reklameutviklingen det kommende halvåret. Men vi både håper og tror at det verste er lagt bak oss. Utviklingen de siste to månedene kan tyde på lysere tider. Men faren er ikke over.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.