Produksjonsselskapet Rubicon har de siste årene produsert suksessfulle programmer som «Ex on the Beach», «MasterChef», «Mesternes mester» og «Luksusfellen». Økonomisk har det ikke gått like bra.

Til tross for et overskudd på to millioner kroner før skatt i 2019, har selskapet tapt over 54 millioner kroner før skatt de siste fem årene. Nå legger selskapet ned satsingen på realityserier og rendyrker produksjonen av dramaserier.

Det er den internasjonale giganten Banijay som eier Rubicon etter at de kjøpte opp Endemol Shine Group rett før sommeren. Banijay eier fra før selskapene Mastiff, Nordisk Film tv og Screen Media i Norge.

«Glede og en ære»

Realityproduksjonene flyttes fra Rubicon til Mastiff og Nordisk Film tv. Samtidig slutter Christina Parker som administrerende direktør i selskapet. Hun tiltrådte i stillingen i desember i fjor.

– Det har vært en glede og en ære å få lov til å lede Rubicon gjennom dette året, med alle de utfordringene vi som selskap, bransje og verden har havnet i. Det har vært mange krevende stunder, men samholdet og kompetansen har vært enorm. Jeg har lært mye, og jeg har fått bidra mye på kort tid, sier hun i pressemeldingen.

– Samtidig har min kompetanse hele veien ligget i underholdning- og faktaproduksjonene våre, med fantastiske formater som «Ex on the Beach», «Masterchef, «Mesternes mester» og «Luksusfellen». Jeg tok jobben med en beskjeden ambisjon om å rigge selskapet og underholdningsbransjen for øvrig til å bedre forstå mulighetene nye inntektsstrømmer gir, for å stå stødigere i det digitale skiftet, samtidig som vi forteller historier som engasjerer på tvers av alle plattformer. Den ambisjonen har jeg fortsatt, men Rubicon som en ren dramaprodusent trenger naturlig nok et annet fokus. Derfor gir jeg fra meg roret, fortsetter hun.

«Legendarisk selskap»

Alle de ansatte som jobber i produksjonene som flyttes, får fortsette i jobbene, ifølge pressemeldingen.

Rubicon står bak blant annet «Beforeigners», «Lilyhammer», i tillegg til 90-talls serien «Familiesagaen de syv søstre».

– Rubicon er et legendarisk selskap som har en posisjon i drama som vekker resonans, respekt og anerkjennelse langt utenfor det norske markedet. Vi ønsker å styrke denne posisjonen ytterligere med dette klare grepet. Ved å la selskapet ha 100 prosent fokus på drama, mener vi at Rubicon vil bli en enda viktigere samarbeidspartner for våre lokale som våre internasjonale kunder i fremtiden, sier konsernsjef Jacob Houlind i Banijay Nordic. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.