I forrige uke kunne DN melde at «Radioresepsjonen» slutter i NRK. Nå er det klart at trioen melder overgang til mediekonsernet Schibsted. I tillegg forlater den populære duoen Herman Flesvig og Mikkel Niva NRK og blir en del av den nye satsingen.

– Dette er en felles Schibsted-satsing, hvor vi har som ambisjon å samle Norges beste podkastinnhold på ett sted. Vi har gjennom mediehusene våre allerede en tung kompetanse og posisjon innen podkast, og vil fremover investere ytterligere i kvalitetsinnhold. Vi tror dette vil bidra til mer mediemangfold innen lyd, og et bedre tilbud til alle som elsker podkast, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, i en pressemelding.

Schibsted skal i løpet av året lansere et eget abonnementsbasert podkastprodukt, der de nye profilene skal inngå.

– Vi gjør dette fordi vi har stor tro på lyd og på podkastformatet. Vi har investert mye i podkast tett på merkevarene våre allerede. Nå vil vi bygge dette til et abonnementsprodukt og har tatt initiativ til dialog med disse podkastprofilene, sier Tveitnes til DN.

–Er tiden for å høre «Radioresepsjonen» og «Friminutt» gratis forbi?

– Disse podkastene vil bli et betalprodukt. Vi vil fortsatt ha gratis podkaster, men det er for tidlig å si om det blir på den felles plattformen.

– Hvor mye må man forvente å betale?

– Det kan vi ikke si noe om, men vi ønsker at det skal nå et bredt publikum.

Tre år med «Friminutt»

Mediekonsernet har dermed sikret seg to av landets mest populære podkaster. Både «Radioresepsjonen» og Flesvig og Nivas podkast «Friminutt» er gratis i dag. Det står ingenting i pressemeldingen om hvordan det abonnementsbaserte produktet skal se ut.

– Etter snart tre år med «Friminutt», så er det på tide at vi trekker inn i klasserommet og begynner å jobbe litt for pengene. Når det gjelder selve innholdet vi skal lage kan vi garantere like meningsløst innhold, fjas og moro som før, sier Herman Flesvig og Mikkel Niva i pressemeldingen.

I forrige uke ble det kjent at «Radioresepsjonen» forlater NRK.
I forrige uke ble det kjent at «Radioresepsjonen» forlater NRK. (Foto: Krister Sørbø/VG/NTB)

– Det er veldig deilig at vi endelig kan fortelle hvor vi skal, og selv om det både er litt spennende og skummelt, har vi veldig tro på den veien Schibsted nå går med eksklusivt podkastinnhold. Vi lover iallfall at vi skal fortsette å gi våre trofaste tilhengere, og kanskje noen nye, lettbent underholdning på et skyhøyt nivå. Og så må vi jo finne på et nytt navn, sier Steinar Sagen på vegne av trioen.

Tveitnes vil ikke si hvor mye Schibsted må betale for å få profilene over til konsernet.

– Har dere planer om å hente flere podkastprofiler til satsingen?

– Disse navnene er ganske stort i seg selv, men vi har store ambisjoner for dette. Jo mer variert innhold vi har, jo mer verdi vil vi skape. Vi kommer til å være på jakt etter flere podkaster, sier hun.

Trioen fra «Radioresepsjonen» begynner å lage podkast for Schibsted til høsten, mens Flesvig og Niva jobber i NRK ut året.

Satser på podkast

Mediekonsernet er mest kjent for å eie VG, Aftenposten, Aftonbladet i Sverige, samt Finn.no. I 2019 kjøpte de også seg inn i det svenske selskapet Podme, som er en abonnementsbasert podkastløsning uten reklame.

Samtidig har Schibsted skalert opp egen satsing på podkast. Blant annet integreres nå Schibsted-podkaster som en del av appene til de ulike mediebedriftene. Aftenposten har for eksempel det siste halve året hatt en USA-podkast som kun er for abonnenter av avisen.

VG lanserte for kort tid siden sin hittil største satsing på undersøkende journalistikk i podkast-sjangeren «Våpendrageren» som handler om addictologikomplekset avisen har gravd frem de siste årene.

I tillegg har VG nylig sikret seg Morten Ramm og Vegar Tryggeseids underholdningspodkast «Må på behandling».

I forrige uke erfarte Medier 24 at «Radioresepsjonen» meldte overgang til VG og Schibsted. Mediekonsernet understreker i pressemeldingen at podkastavtalene med de nye profilene er med Schibsted, ikke de enkelte mediehusene.

– Vi forstår at denne gode nyheten vil generere en hel masse spørsmål, men på grunn av avtalene vi har med våre kommende podkaststjerner, samt konkurranseforhold, er det fortsatt en del informasjon vi ennå ikke er klare til å dele, sier Siv Juvik Tveitnes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.