Schibsted omsatte for 3,66 milliarder kroner i tredje kvartal i år, noe som tilsvarer en økning på 15 prosent fra samme periode i fjor. Konsernet fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 769 millioner og et resultat før skatt på 509 millioner.

På forhånd var det ventet inntekter på 3,63 milliarder kroner, et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 769 millioner kroner, og et resultat før skatt på 497 millioner kroner, ifølge analytikerestimater hentet inn av Bloomberg.

Ved børsåpning faller begge aksjeklassene i Schibsted rundt ett prosent etter resultatfremleggelsen.

Schibsted består av tre divisjoner: Nyhetsmedier som VG, Aftenposten og Aftonbladet, digitale markedsplasser i Norden som Finn.no, finansielle tjenester og nysatsinger som Lendo, Prisjakt.

Korona-rekyl

Satsingene går i sum bra, skriver Schibsted i onsdagens kvartalsrapport. Imidlertid har gjenåpningen av samfunnet en effekt på visse forretningsområder. Schibsteds netthandel- og distribusjon vokste friskt med til sammen 13 prosent, men veksten har sunket sammenlignet med tidligere kvartaler. Dette skyldes lavere etterspørsel.

Koronapandemien har drevet frem endringer og gitt nye muligheter til flere virksomheter i konsernet, heter det i årsrapporten:

«Samtidig som det gjenstår noe usikkerhet, er utviklingen i våre forretninger det siste kvartalet, og de økonomiske prognosene, oppmuntrende».

For Prisjakt, Schibsteds prissammenligningstjeneste for netthandel, falt omsetningen med fire prosent fra samme periode i fjor. Tjenesten omsatte for 83 millioner kroner i tredje kvartal, mot 86 millioner i 2020.

Omsetningsfallet skyldes lavere trafikk, og lavere betaling per klikk, skriver Schibsted i rapporten.

Motsatt har gjenåpningen styrket andre forretningsområder, slik som forbrukslånsbanken Lendo som har økt omsetningen med 21 prosent.

Satser på podkast

Schibsteds nyhetsdivisjon leverte en samlet omsetningsvekst på syv prosent i tredje kvartal. Dette drives av vekst i digitale abonnenter og en økning i digitale reklameinntekter, ifølge rapporten. Storavisene VG og Aftonbladet vokste henholdsvis 13 og syv prosent.

For abonnementsavisene for øvrig var veksten langt svakere, to prosent.

Driftskostnadene i denne divisjonen økte med 144 millioner sammenlignet med i fjor, hovedsakelig knyttet til podkast-satsingen Podme, og investeringer i økonominettstedet E24.

Podme har kapret flere kjente radio- og podkast-personligheter, og lagt innholdet bak betalingsmur. Schibsted rapporterer ikke for Podme spesifikt, men skriver at mesteparten av en inntektsøkning på 25 millioner kroner kommer herfra.

Kraftig

Omsetningen i divisjonen Nordiske markedsplasser vokste med 35 prosent, og endte på 1,12 milliarder i tredje kvartal.

Jobbannonser er hoveddriveren for vekst, ifølge årsrapporten. Driftsresultatet er kraftig forbedret, drevet i stor grad av det norske markedet og Finn.no, der driftsresultatet økte 52 prosent.

Schibsted har også en eierpost på 33 prosent i det internasjonale rubrikkselskapet Adevinta. Det ble skilt ut fra Schibsted i 2019 og kjøpte tidligere i år Ebays rubrikkvirksomhet. Siden selskapet gikk på børs har aksjekursen steget over 75 prosent.

Hittil i år har Schibsted steget drøye 25 prosent på Oslo Børs. Selskapets totale markedsverdi er på rundt 100 milliarder kroner.

I en tidligere utgave av denne saken skrev DN at Schibsteds markedsverdi var på 48 milliarder kroner. Dette er verdien på bare én av to noterte aksjeklasser. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.