Det norske mediekonsernet Schibsteds omsetning vokste i fjerde kvartal, fra 3,3 milliarder i 2019 til 3,6 milliarder i fjor. I 2020 under ett solgte konsernet for 12,9 milliarder mot 12,6 milliarder året før.

Resultatet før skatt ble mer enn doblet i fjerde kvartal, fra 139 millioner i 2019 til 304 millioner i fjor. I hele 2020 satt Schibsted igjen med 941 millioner før skatt, opp fra 829 millioner året før.

Driftsresultatet (ebitda) ble vesentlig styrket, drevet av kostnadskutt og høyere omsetning, og steg 45 prosent i fjerde kvartal i fjor, sammenlignet med 2019.

Særlig nyhetsmediene

Selv om Schibsteds aviser fikk en kraftig smell første halvdel av fjoråret har ting snudd 180 grader siden da.

– Dette er et resultat av utrolig god jobbing og sterk disiplin. Det har vært god etterspørselsvekst fra lesersiden, både på grunn av korona, men også fordi mediene har levert veldig godt på andre ting, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.

Nyhetsmediene under ett med et driftsresultat i fjerde kvartal som er styrket med 87 prosent mot 2019, fra 149 millioner kroner til 278 millioner kroner.

Dette skyldes effekter fra et stort spareprogram som kom tidligere enn ventet, og vekst i omsetningen – fra 1,9 milliarder i 2019 til to milliarder i fjor.

I tillegg fikk Schibsted en engangsinnbetaling fra svenske myndigheter på 26 millioner svenske kroner.

Schibsted-avisenes annonseinntekter utviklet seg flatt i fjerde kvartal i fjor, mens abonnementsinntekter øker med syv prosent. Begge postene skjuler sterk digital vekst, henholdsvis ti prosent digitale annonser og 24 prosent for digitale abonnementer.

– Avisene begynner å nærme seg digital levedyktighet. Korona har akselerert denne transformasjonen. Det betyr ikke at vi skal kutte papirutgavene, men det gjør oss mindre sårbare. Vi er særlig fornøyde med veksten i digitale abonnementer, ettersom det skaper forutsigbare, gjentagende inntekter. Det verdsettes også av investorene våre, sier Skogen Lund.

Amazon kommer

Mer netthandel bidrar også positivt. Forretningsområdet distribusjon vokste fra 355 millioner i fjerde kvartal 2019 til 484 millioner samme periode i fjor, en økning på 36 prosent.

Dette inkluderer imidlertid distribusjon av papiraviser, og om man trekker ut de nye hjemleveringstjenestene, som Helthjem og Morgenlevering, er veksten på hele 139 prosent.

E-handel skal være et av Schibsteds viktigste forretningsområder fremover, og konsernsjef Kristin Skogen Lund uttrykker et ønske om å bli en større spiller fremover.

– Vi skal ikke drive med e-handel som sådan, men bli en viktig tilrettelegger. Ikke bare innen distribusjon, men også med tjenester som Prisjakt, sier Skogen Lund.

I dette markedet er det stor spenning knyttet til den amerikanske giganten Amazon, som gikk inn i Sverige i fjor.

– Amazon kommer til Norge, det er det liten tvil om. Men det er viktig å huske at de ikke blir store i alle markeder, og at de kommer sent hit, sier Skogen Lund.

Amazon kommer til Norge, det er det liten tvil om. Men det er viktig å huske at de ikke blir store i alle markeder, og at de kommer sent hit
Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted

Hun tror flere norske aktører vil innlede samtaler i året som kommer, for å finne modeller for samarbeid som kan være konkurransedyktige i møte med Amazon.

Hvorvidt Schibsted i dag deltar i slike samtaler ønsker ikke konsernsjefen å si noe om.

– Vi har ikke alle kapabiliteter selv, men det er muligheter for å lage konstellasjoner som gir en bedre totalopplevelse. Det er i kundenes interesse også, sier Skogen Lund. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.