11. mars – dagen før regjeringen innførte de mest inngripende tiltakene Norge har sett i fredstid – satt konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted på flyet til Stockholm for å gjennomføre et av de regelmessige allmøtene i konsernet.

Da hun landet på Arlanda-flyplassene snudde hun umiddelbart og reiste hjem.

Allerede i desember hadde styret i Schibsted snakket om koronaviruset som herjet i Kina. Men det var først på flyet tilbake til Oslo da Schibsted-sjefen planla hvordan konsernet skulle stenges ned at hun skjønte hvor alvorlig krisen var.

– Det er dramatisk, men vi har vært gjennom kriser før. Vi vet hvordan de utarter seg. Krisen er alvorlig, men vi har en enorm evne til å kraftsamle oss. Vi har et enormt samhold internt, sier Skogen Lund etter å ha lagt frem kvartalsrapporten for de tre første månedene av 2020.

Til tross for at krisen først rammet mot slutten av kvartalet, har koronaviruset fått store konsekvenser for mediegiganten. Omsetningen falt med 63 millioner kroner. Det rene driftsresultatet, før av- og nedskrivninger, falt med 32 prosent fra 418 millioner kroner i fjor til 285 millioner kroner i år.

Spesielt hardt rammet er avisene i mediekonsernet: VG, Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende, E24 og svenske Aftonbladet og Svenska Dagbladet. Her har driftsresultatet falt fra 120 millioner kroner til 38 millioner kroner – en nedgang på 68 prosent.

«Perfekt storm»

Avisene har samtidig levert nye rekorder under koronakrisen. Likevel kunngjorde selskapet onsdag morgen et kostnadsprogram for mediene i selskapet på 500 millioner kroner i andre halvdel av 2020 og i 2021.

– Det er paradokset i mediene. Økt bruk fører ikke til økte inntekter. Vi ser en god økning i antall abonnenter. De bruker oss oftere, lenger og leser flere saker. Men med et så kraftig fall i annonsene klarer de ikke å veie opp, sier Skogen Lund.

– Så det er koronaviruset som har skylden?

– Koronaviruset har forsterket det. Vi hadde allerede annonsert et kostnadsprogram. I Sverige har det vært vanskelig en god stund med reguleringer av spillindustrien som har gått utover annonseinntektene til Aftonbladet. Når korona kom på toppen ble det en perfekt storm som gjør at vi må kutte enda mer, sier hun.

Fire områder må kutte

Styreleder Siv Juvik Tveitnes forteller at de har pekt ut fire områder som må under sparekniven:

  • All teknologi på tvers av avisene i Norge og Sverige skal samordnes.
  • Printverdikjeden skal bli mer effektiv. De har allerede lansert et program for trykkeriet i Nydalen.
  • Organisasjonen i News Media er organisert som en matrise. Konsernet ønsker å forenkle strukturen og få ut effekter av det.
  • Aftonbladet har lenge slitt med fall i annonseinntekter. I denne avisen spesielt skal det ses på kostnadskutt.
Styreleder Siv Juvik Tveitnes i Schibsted sier at de ikke har planer om å kutte i papirproduktet til avisene.
Styreleder Siv Juvik Tveitnes i Schibsted sier at de ikke har planer om å kutte i papirproduktet til avisene. (Foto: Jeff Gilbert)
Tveitnes utelukker ikke at avisene blir nødt til å nedbemanne.

– Vi har allerede en plan for halvparten, altså 250 millioner kroner. Den handler lite om folk. Hvis man ser på resten, så er ikke dette et nedbemanningsprogram. Men nedbemanninger kan bli et resultat av kostnadsprogrammet. Hvor mange og hvor det treffer er for tidlig å si. Vi skal ha en plan klar for det i juni, sier hun.

– Koronaviruset har rammet løssalget kraftig. Har papiravisen en fremtid i Schibsted?

– Ja, absolutt. Print er et viktig produkt for oss, som leserne setter pris på. Vi kommer til å levere det så lenge det er hensiktsmessig og lønnsomt.

– Kan det være at dere blir nødt til å kutte i papirfrekvensen til for eksempel VG og Aftenposten?

– Det er ikke hovedhypotesen vår.

Står sammen om kuttene

Koronaviruset har ikke bare fått konsekvenser for mediene i Schibsted. Gullkalven Finn.no og de andre nordiske markedsplassene stoppet veksten i andre kvartal. I mediekonsernet Polaris' årsrapport, som ble lagt frem tirsdag, var verdien av Finn.no nedjustert fra 19 til 16 milliarder. Polaris eier 9,99 prosent av selskapet, mens Schibsted eier resten.

Skogen Lund sier hun er optimistisk på hvordan konsernet skal komme seg gjennom krisen.

– Dette tvinger oss til å skape nye produkter og tilpasse oss en ny hverdag. Historisk sett har Schibsted tatt smarte grep i kriser. Finn og VG.no ble satset på da alle andre trakk seg tilbake etter dot com-krisen. De har fått posisjoner ingen andre har klart å utfordre.

– Er du redd for at kostnadsprogrammet skal slå sprekker i det enorme samholdet du beskriver?

– Vel, det jeg vil si er at vi har hatt så mye åpen kommunikasjon gjennom krisen. Jeg har vært så transparent jeg kan være med tanke på at vi er børsnotert. Våre ansatte forstår at det eneste ansvarlige å gjøre er å tilpasse kostnadsbasen. Vi opplever virkelig at vi står sammen om dette, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.