– Vi var veldig usikre på hvordan ting kom til å utvikle seg da koronaen kom i mars, men innhentingen har vært bedre enn vi kunne håpe på og resultatene for andre kvartal ble mye bedre enn man hadde fryktet. Vi laget ulike scenarioer for hvordan utviklingen kom til å bli da koronaen kom, og dagens resultater er bedre enn selv det mest optimistiske estimatet, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted til DN.

Fredag kom Schibsteds resultater for andre kvartal: Selskapet omsatte for 4645 millioner kroner, driftsresultatet ble på 534 millioner kroner. Dette er betydelig bedre enn hva analytikerne hadde ventet på forhånd.

På forhånd viste estimater innhentet av Infront på vegne av TDN Direkt at de forventet en omsetning på 4510 millioner kroner, og et driftsresultat på 160 millioner kroner

Det sendte aksjen opp over fem prosent. Kristin Skogen Lund forteller at hun er veldig fornøyd med resultatene. Samtidig sier hun at det er viktig å huske på at en ikke vet hvordan utviklingen blir fremover.

– Vi har hatt en positiv trend i andre kvartal, men må samtidig være forberedt på tilbakeslag.

– Ikke tilbake på normal

Marketplaces Norway, som i hovedsak består av Finn.no, hadde et omsetningsfall på 13 prosent sammenlignet med samme kvartal året før og omsetningen endte på 469 millioner kroner. Ebitda endte på 244 millioner kroner, en nedgang på ti prosent.

For markedsplassene Finn.no og Blocket.se har det være en positiv trend gjennom andre kvartal, men en er ikke tilbake på normalnivået ennå, ifølge Christian Printzell Halvorsen, som er konserndirektør for nordiske markedsplasser og administrerende direktør i Finn.no.

Motor er på mange måter tilbake til normalen, ifølge ham.

– Spesielt på jobbsiden er vi spent på utviklingen, og da er vi avhengig av hvordan økonomien generelt går. Markedet for reiser har gått mye tilbake, men nå som det er åpnet for reiser igjen ser vi at folk vil reise igjen og dette er også i ferd med å ta seg opp bare i løpet av de siste par ukene.

Kraftig fall i avisene

Innenfor segmentet News Media falt reklameinntektene kraftige 23 prosent sammenlignet med samme kvartal året før, og endte på 525 millioner kroner.

Abonnentsinntektene på sin side stiger med fem prosent, og ender i andre kvartal på 657 millioner kroner.

På spørsmål om utviklingen innen News Media svarer Skogen Lund:

– Det går veldig bra med tanke på utviklingen av abonnement.

Hun konstaterer at annonseinntektene har falt, men mener det kunne blitt verre om konsernet ikke hadde stått på som de gjorde.

Konsernet hadde egentlig som mål å bli digitalt lønnsomme innen 2021, slik at de blir økonomisk uavhengige av papiravisen, men dette ble påvirket da koronaen kom sier Skogen Lund.

– Målet er uansett at vi skal være digitalt lønnsomme om ikke så altfor lenge.

For abonnementsavisene som helhet er omsetningsfallet på hele 14 prosent fra 892 til 770 millioner kroner, da fallet i reklameinntekter ikke kan kompenseres av økningen i abonnentsinntekter fremgår det av kvartalsrapporten. VG har et omsetningsfall på ni prosent.

For hele segmentet News Media var fallet i ebitda på hele 25 prosent, og endte på 149 millioner kroner. Omsetningsfallet var på sin side på seks prosent.

Kjøpte finsk annonsenettsted

I går kveld kom nyheten om at Schibsted kjøper 100 prosent av Oikotie, et finsk nettsted for rubrikkannonser som ligner på Finn.no, for nesten to milliarder norske kroner.

Skogen Lund forteller at de opererer innen samme segment i Finland som det Finn gjør i Norge, men at de ikke er like store.

Schibsted er fra før av til stede i Finland gjennom Tori og de tro på å kombinere disse selskapene.

– Finland er interessant marked for oss da det ikke er ikke veldig langt utviklet innen markedsplasser, og vi tror at det er et stort verdipotensial der som vi kan utvikle med vår erfaring og bakgrunn. Dette representerer en viktig strategisk utvikling som for oss, sier Skogen Lund.

Uendrede kuttplaner

Under fremleggelsen av selskapets kvartalstall i mai varslet selskapet at de skulle kutte 500 millioner i mediedivisjonen i andre halvdel av 2020 og 2021.

Konsernsjefen forteller at kuttplanene ikke er endret, og at de både har identifisert, og kommunisert internt, hvilke kutt de skal ta.

– Noen av besparelsene i andre kvartal er på grunn av disse kuttene, men hoveddelen av besparelsene og kuttene vil bli gjort i 2021.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.