Natt til 1. juni brøt forhandlingene om en ny distribusjonsavtale mellom TV 2 og Get-eier Telia sammen. Siden har nesten en halv million Get-kunder, noe som tilsvarer nær én million seere, vært uten TV 2s kanaler.

Det har kostet tv-kanalen stort, viser tv-tallene for juni. Ifølge Kantar TNS gikk TV 2 fra en markedsandel på 28 prosent i juni i fjor til 20,5 prosent. Dermed er de knapt større enn Discovery som hadde en andel på 20,1 prosent.

– Dette er veldig enkelt å forklare. Én million seere har ikke kunnet ta inn TV 2 i juni. Det er hovedårsaken, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

– Hvor mye koster denne konflikten dere?

– Det har jeg ikke noe tall på.

Stup i tv-seingen

Det er NRK som har hatt den største fremgangen med en økning på 5,4 prosentpoeng. Rikskringkasteren hadde en andel på 41 prosent i juni. Discovery hadde en fremgang på ett prosentpoeng, mens Nordic Entertaintment Group (Nent) var ned 0,6 prosent poeng.

I den kommersielle målgruppen med tv-seere mellom 20 og 49 år var Discovery større enn TV 2.

– Hvor mye dette koster TV 2 i kroner og øre vil jeg ikke uttale meg om. At det koster dem dyrt er opplagt. De klarer kanskje å hente noe på TV 2 Sumo, men sannsynligvis ikke nok til å demme opp for fallet, sier tv-sjef Marianne Massaiu i Mediacom.

Likevel kunne det vært verre tidspunkter for tv-kanalen å gå inn i en langvarig konflikt med Telia. Etter en rekke sterke tv-måneder etter koronavirusets utbrudd, falt den generelle tv-seingen hos nordmenn kraftig i juni. Mens hver tv-seer så 94 minutter hver dag i fjor, falt seingen til 80 minutter i juni i år.

Marianne Massaiu er tv-sjef i Mediacom.
Marianne Massaiu er tv-sjef i Mediacom. (Foto: Mikaela Berg)

I den kommersielle målgruppen falt tv-seingen med nesten 30 prosent. Nordmenn mellom 20 og 49 år så kun 43 minutter på tv hver dag i juni – mot 60 minutter i fjor.

– Det er et så stort fall som vi knapt har sett før. De siste månedene har vi sittet foran tv-skjermen i uendelig mange timer. Sport står vanligvis for 20 prosent av seingen, men har nærmest forsvunnet. Man har mistet mye på finværet, sier hun og fortsetter:

– Derfor kommer konflikten til å ta tid. Hvis TV 2 satt på viktige fotballkamper hadde det vært et veldig mye større press. Jeg tror ikke «Allsang på grensen» er nok til å få folk til å gå i demonstrasjonstog for å få tv-kanalen tilbake.

Til tross for det kraftige fallet, tror ikke Massaiu at det er over og ut for lineær-tv.

– Lineær-tv vil ikke dø i 2021. Jeg tror seingen vil ta seg opp igjen. Mange store sportsarrangementer er flyttet og vil trekke seere på lineær-tv, sier hun.

«Ulykkelig situasjon»

– Det eneste vi ønsker er at Get-kundene skal få TV 2 tilbake. Vi synes dette er en ulykkelig situasjon, sier Rønningen.

Han forteller at de har regnet på hvordan juni hadde vært uten tv-konflikten med Telia. Til tross for at de både hadde Champions League-finale, tre kamper i fotball-VM for kvinner, to EM-kvalifiseringskamper for Norge, i tillegg til sluttspill i Nations League.

– Likevel er vi over fjoråret. Det forteller oss at det vi holder på med gjør det godt. I tillegg øker TV 2 Nyhetskanalen i den kommersielle målgruppen. Det viser stor nyhetsappetitt, sier Rønningen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.