Forbrukertilsynet mener firmaene har brutt forbudet mot skjult reklame og for utsendelse av markedsføring på epost uten gyldig samtykke fra forbrukere.

I mars lanserte blogger og forfatter Sophie Elise Isachsen en ny Instagram- konto kalt «litt.sophie», hvor hun sa at hun ville dele innlegg om blant annet bøker hun leser og personlige tekster.

Senere lanserte Sophie Elise og Strawberry Publishing en bokklubb med navn «litt Sophie». Da ble Instagram-kontoen «litt.sophie» omgjort til en offisiell konto for bokklubben. På samme tid fikk også over 4.000 personer tilsendt et nyhetsbrev som inneholdt reklame for den nye bokklubben.

– I stedet for å tydeliggjøre kontoens kommersielle formål, har forbrukerne blitt forledet til å tro at kontoen var noe personlig for Sophie Elise, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.

Selskapene har fått frist til 15. januar med å komme med sine kommentarer til varselet.

Til Dagbladet sier administrerende direktør i Strawberry Publishing, Alexander Even Henriksen, at de har bedt advokat Jon Wessel-Aas om å foreta en vurdering av varselet og svare på vegne av både forlaget og Isachsen innen fristen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.