– Som Oslo-gutt er det viktig å støtte opp om lokal kultur, sier milliardær og kunstsamler Stein Erik Hagen.

Mens koronakrisen har lammet store deler av næringslivet og barbert mange hundretalls millioner kroner i norske formuer, forteller Hagen at han sover godt om natten. Hjemmekontor og hamstring har løftet Orkla-aksjen til nye høyder. Siden 12. mars har investeringsselskapet hans Canica hatt en papirgevinst på over fire milliarder kroner i dagligvareprodusenten.

Samtidig fortsetter kunstmesenen å drysse penger over det norske kulturlivet. Denne gangen over Munchmuseet som snart åpner i Bjørvika. Hagens investeringsselskap Canica vil nemlig gi seks millioner kroner til å finansiere et prosjekt på Munchmuseet som skal løfte unge kunstnere og formidlere.

– Dette er mitt bidrag til utvikling av en lokal kunstscene hvor én yngre kunstner og én yngre formilder skal presentere en større utstilling på Munch-museet. Det skal være fem utstillinger over fire år. Disse unge kunstnerne får oppfølging fra Munchmuseet får styrke deres kunstnerskap, sier han og legger til:

– Det er et slags bidrag til å løfte deres kompetanse. Jeg er veldig opptatt av kompetanseheving.

I tillegg til Canica, bidrar Talent Norge As også med seks millioner kroner. Selskapet er eid av Kulturdepartementet, Sparebankstiftelsen DNB, Cultiva, og tilbyr et talentprogram for unge kunstnere etter modell fra Olympiatoppen.

Liker Munchmuseets fasade

Stein Erik Hagen har hatt et langvarig samarbeid med Munchmuseet. I 2015 sponset han dem med to millioner kroner for å utvikle en medlemsklubb, i tillegg til å promotere museet i utlandet. I 2016 lånte han ut et hundretall bilder fra fotografen Robert Mapplethorpe til en utstilling ved museet.

– Vi har støttet ulike ting ved Munchmuseet. Det er et museum med høy kvalitet og høy anerkjennelse, sier Hagen.

Til gjengjeld for sponsingen får de ansatte i Canica komme inn på museet til reduserte priser.

Etter planen skal museet åpne høsten 2020. Fasaden til det nye museet har vært gjenstand for heftig debatt. «Jeg vil si at Munchmuseet suger,» sa arkitekt Gaute Brochmann til Dagbladet i fjor. Hagen liker det han ser.

– Jeg synes det er veldig fint, sier han.

Fruktbart samarbeid

– Vi er veldig glad for at vi har fått dette til. Dette handler om å få frem unge talenter og formidlere. Prosjektet går ut på at vi i det nye Munchmuseet lager en serie der vi representerer unge kunstnere med en egen soloutstilling. Det skal være kunstnere på vei inn karrieren med potensial og viktige stemmer, sier direktør Stein Olav Henrichsen på Munchmuseet.

Kriteriet er at det må være et ungt, norsk talent. Utvelgelsen skjer gjennom at en gruppe eksperter legger frem forslag for programrådet på Munchmuseet.

– Dette prosjektet er en del av vår satsing på samtidskunst. Det gir unge kunstnere en hel utstilling med en bred presentasjon. Det blir et viktig dokument for deres karriere. De blir både synlige hjemme og ute, og de får stor prestisje ved å få en egen soloutstilling.

– Dere har samarbeidet med Hagen over flere år. Hvordan vil du beskrive dette samarbeidet?

– Det har vært et veldig fruktbart samarbeid for vår del, sier Henrichsen.

Han peker på medlemsprogrammet, sponsingen av de internasjonale aktivitetene, og at museet får låne en del verk fra Canicas kunstsamling.

Låner verk av Tangen

– På det nye Munchmuseet ønsker vi å vise Munch frem i hans samtidige kontekst. Vise mer av kunstnerne som var rundt han og som han både har inspirert og blitt inspirert av. Vi får låne Stenersen-samlingen som gir en fin kontekst i det norske miljøet. Canica-samlingen skal vise det nordiske, mens Sparebankstiftelsen låner oss tyske og franske verk, sier han og legger til:

– Vi skal faktisk låne noen verk fra Ako-stiftelsen også.

– Å ja, snakket du med Nicolai Tangen om dette på seminaret i USA?

– Denne utstillingen begynte vi å bygge lenge før det. Det er lederen for utstillingsprogrammet som henvendte seg til Ako-stiftelsen. Vi har fått tilgang på fem verk innenfor nordisk modernisme.

Stein Olav Henrichsen var en av gjestene på drømmeseminaret til påtroppende oljefondssjef Nicolai Tangen på Wharton Business School i USA i november 2019. Etter at VG omtalt turen, har Munchmuseet bestemt seg for å betale for oppholdet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.