– Bonnier har vært vår største konkurrent, derfor er det ekstra morsomt at vi kom i mål med dem. Det er ingen man respekterer mer enn de man må ha kriget hardest med, sier Petter Stordalen til VG.

Ifølge avisen er bakgrunnen for salget at Strawberry ønsker å satse stort digitalt i Norge.

DN skrev i mars at hotellimperiet til Stordalen lekker penger, uten at Stordalen har midler utenfor selskapet som kan hjelpe situasjonen.

– Bokbransjen er midt i en voldsom digitalisering som vil kreve alt vårt fokus i Norge, og derfor føles det naturlig å overlate stafettpinnen i Sverige og Danmark til Bonnier som er ledende også på det feltet, sier Stordalen til avisa.

Bonnier Books er en del av det svenske mediekonsernet Bonnier ab, som også eier Bonnier Media.

Oppkjøpet gjelder Strawberry Publishing i Sverige og Danmark, samt det svenske forlaget Bazar, som Stordalen kjøpte i 2019.

Ifølge Stordalen var forlagsvirksomhetene i Sverige og Danmark nær en omsetning på 50 millioner på ett år. Salget har ingen påvirkning på de norske utgivelsene, sier forelegger Jonas Forsang i Strawberry Publishing til VG.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.