– Vi har enda en gang gjentatt vårt forslag om å forlenge eksisterende avtale i seks måneder, men svi og Get løser konflikten oss imellom. På den måten kunne Telia/Get-kundene fått tilbake TV 2-kanalene med det samme. Det er umulig å forstå hvorfor ikke Telia/Get ikke kan akseptere en kortvarig forlengelse av avtalen vi inngikk for tre år siden, sier organisasjon- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 en pressemelding.

Natt til 1. juni brøt forhandlingene mellom TV 2 og Get-eier Telia om en ny distribusjonsavtale sammen. Siden det har nær en halv million Get-kunder vært uten TV 2s kanaler.

Vanligvis har distribusjonsavtaler en varighet på tre-fire år. I forrige uke forsøkte TV 2 å få Telia med på en seks måneders avtale med dagens vilkår for å bli enige uten at det gikk utover kundene. Fredag ettermiddag svarte Telia med å tilby en kortvarig avtale som var «noe lengre» enn det TV 2 foreslo. Dette forslaget har TV 2 avslått.

Etter det DN kjenner til har Telias tilbud en lengde på halvannet år. Prisnivået er 10 prosent lavere enn dagens.

– Dette er en ny situasjon for TV 2, vi har aldri før blitt tatt av med alle kanalene våre. Vi har virkelig forsøkt alt, men nå ser vi ikke hvordan vi skal komme videre. Det er helt unødvendig at dette skal ramme seerne, sier Willand i pressemeldingen.

«Vår dør står åpen»

– Grunnen til at vi ikke har gått ut med avtalelengden er fordi det er en viktig del av konfidensialitetsavtalen, men vi registrerer at TV 2 sier det offentlig. Vårt tilbud er det samme prisnivået som i dag med en noe lengre tidsperiode enn det TV 2 har foreslått. Vi har vært villig til å betale mer for Premier League-rettigheter, men bare for dem som bruker kanalene, sier Telias kommunikasjonsdirektør Henning Lunde til DN.

Han forteller at de opplevde dagens møte som delvis konstruktivt, der partene kom litt nærmere hverandre.

– Vår dør står åpen og vi har foreslått at forhandlingsteamene møtes daglig fremover sånn at vi raskest mulig kan skru på TV 2-kanalene. Vi har forsøkt å nærme oss både kortsiktig og langsiktig, men det er for stor avstand for en langsiktig avtale.

– Dere er i brudd i forhandlinger om en langvarig avtale. Hvorfor er seks måneder for kort for å bli enige?

– Vi tror ikke at vi klarer å få til en avtale på seks måneder. Hvis de kunne forsikret oss om at vi kunne forlenget den, så hadde vi kunnet nærme oss. Vi ønsker ikke at dette skal ende opp i en ny konflikt rett før jul, sier Lunde.

100 millioner skilte partene

Ifølge TV 2 betaler Telia minst av alle tv-distributører med dagens avtale. Kampanje har tidligere meldt at tv-kanalen ville ha 100 millioner kroner mer enn dagens avtale. Telia svarte med å tilby 100 millioner kroner mindre.

Etter det DN kjenner til ville Telia kutte utgiftene til basiskanaler med 25 prosent, sportskanaler med 15 prosent, og Premier League med 50 prosent. I forrige uke var gapet mellom tilbudene redusert til 100 millioner kroner. Det var likevel så stort at TV 2 ønsket en kortvarig avtale.

– Forhandlingen med tv-distributørener alltid tøffe, men vi har aldri opplevd at det er så vanskelig å finne løsninger. Det virker som Telias strategi er å presse TV 2 i kne gjennom en langvarig konflikt. Vårt fokus har vært å finne en løsning som holder kundene utenfor, men det har Telia/Get avvist en rekke ganger. Nå tror vi at dette kan bli en lang konflikt, sier Willand i pressemeldingen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.