17 dager har gått siden forhandlingene mellom TV 2 og Get-eieren Telia om en ny distribusjonsavtale brøt sammen. Like lenge har nær en halv million tv-kunder vært uten TV 2s kanaler.

Temperaturen mellom partene er allerede høy, men nå tilspisser den seg ytterligere. Telia har nemlig bestemt seg for å trekke allerede planlagt kampanje fra TV 2 i sommer. Ifølge tv-kanalen har kampanjen en verdi på flere millioner kroner, men vil ikke kommentere nøyaktig tall.

– Vi har vært i vanskelige forhandlinger med distributører før, men det er en lang tradisjon for å være profesjonelle og å holde seg til saken. Det gjør alle i bransjen. Telia har nå bestemt seg for å bryte den tradisjonen. Når de nå flytter konflikten fra forhandlingsbordet og over i TV 2s salgsavdeling, så setter de en bekymringsverdig og uholdbar presedens, sier salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2.

Tidligere i juni lanserte Telia et kommunikasjonskonsept under navnet «Norges største utfordrer». Da bekreftet Telias markedsdirektør Camilla Forberg ovenfor Kampanje at reklamefilmene skulle vises på TV 2, til tross for konflikten.

– Det er jo selvsagt mulig at de trekker reklamekampanjene fordi de skjønner at å portrettere seg som utfordreren i markedet, samtidig som de bruker makten som en markedsleder, ikke er særlig klokt. Men da ville de kanskje ha trukket kampanjen fra alle tv-kanaler, sier salgsdirektør Rosvoll.

Tror på langvarig konflikt

– Jeg tror de fleste vil forstå at når vi ikke treffer vår viktigste målgruppe – våre egne kunder – så gir det ikke særlig mening å bruke reklamepenger i TV 2s kanaler, skriver kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia i en epost.

– Når det nå ser ut til å bli en langvarig konflikt velger vi heller å bruke sommeren til å utforske og teste ut nye muligheter i andre kanaler. Det har skjedd tidligere med andre distributører, og det bør Rosvoll være kjent med, fortsetter han.

Han mener prisene TV 2 vil ha fra Get er for høye.

– Vi ønsker å tilby allmennkringkasteren TV 2 til våre kunder, men ikke for enhver pris. Det som skulle være en reklamefinansiert tv-kanal har i prinsippet snart blitt en distributørfinansiert tv-kanal. Slik kan det ikke være. Ja, det koster oss en del negativ omtale, men vi tør å ta kampen. Vi tør å stå for noe. Fordi vi tror vi vinner på det i det lange løp, sier Lunde.

– Vi får heller bære over med salgsdirektørens flåsete utfordrerkommentar, men faktum er at den kampen vi nå tar på vegne av våre kunder handler om nettopp det. Vi utfordrer de etablerte spillereglene mellom innholdsselskaper og distributører.

Blir ikke enige

Da TV 2 og Telia startet forhandlingene ville tv-kanalen ha 100 millioner mer enn dagens avtale. Tv-distributøren svarte med å tilby 100 millioner mindre. Siden er gapet på 200 millioner kroner redusert til 100 millioner kroner.

Dette var så stort at TV 2 tilbød tv-distributøren en kortvarig avtale på seks måneder basert på vilkårene fra den eksisterende avtalen. Vanligvis har distribusjonsavtaler en varighet på tre-fire år.

Telia svarte med en å tilby en avtale på halvannet år. Etter det DN kjenner til lå prisnivået 10 prosent lavere enn dagens. Dette ville ikke TV 2 godta. Dermed brøt forhandlingene sammen på nytt.

Ifølge TV 2 betaler Telia minst av alle tv-distributørene og mener de må være med å finansiere innholdet på tv-kanalen i større grad. Telia sier at kostnadene allerede er doblet de siste fire årene. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.